statief

Mededelingen en vragen over cameras, lenzen en toebehoren en software
Plaats reactie
Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

statief

Bericht door Tjitske » 14-05-2011 10:11

Een vraagje,
Ik roep al een hele tijd dat ik een goed statief ga kopen, maar tot nu toe is het er niet van gekomen. Maar nu we met het Urban project bezig zijn kan/wil ik dit echt gaan doen.
Wat voor mij erg belangrijk is, is dat hij licht is. Verder wil ik graag dat hij heel laag kan. En dat de hoogte makkelijk tijdens het fotograferen gevarieerd kan worden. Wat niet onbelangrijk is dat hij ook nog betaalbaar is.
Nu kunnen ze mij bij "Camera Nu" best een goed advies geven, maar ik dacht zo, misschien hebben jullie wel goede tips uit de praktijk.
Dus wat vinden jullie belangrijk aan een statief en welke valkuilen kan ik vermijden.
Hoor graag van jullie.
tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Evert Jan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10-02-2009 00:23

Bericht door Evert Jan » 14-05-2011 14:24

Hallo Tjitske,
Ik heb onlangs een zwarte Manfrotto gekregen. Dit is een "middel zware" met waterpasje. We hebben deze gekozen omdat je weliswaar mee moet nemen, maar kwalitatief een goed statief. Er zijn veel lichtere in de handel, maar die zijn dan meteen 400 Euro of zo. Terwijl de lichtere goekopere niet stabiel zijn en kwalitatief minder.
Voor de bovenzijde heeft de Manfrotto drie knoppen, die onafhankelijk werken. Grote knoppen, dus makkelijk hanteerbaar. Er is ook een uitgebreidere versie met "ballehoofd". Hiervan is de prijs ook redelijk hoog.
Ik hoop, dat je hier wat mee kan.
Groet
EJ

Gast

Bericht door Gast » 14-05-2011 18:29

Tjitske,
kijk ook eens naar een statief van het merk Benbo het zijn echt erg handige statiefjes die je in iedere stand kunt gebruiken.
Let er op dat het statief voldoende stevig is en dat je in de toekomst nog een grotere lens op je camera kunt zetten.
Bespaar niet op een statief want een niet goed werkend statief is een ergernis en eigenlijk weggegooid geld.
Zelf heb ik een Manfrotto waar de middenzuil uit gehaald kan worden en er ondersteboven weer ingezet kan worden waardoor de camera er onder hangt.
Ook kan de middenzuil er dwars ingezet worden waardoor de camera naast het statief komt.
De poten moeten apart te verstellen zijn zowel in lengte als de hoek.
Kijk ook even naar het gewicht, als je er de hele dag mee rond sjouwt is het wel fijn als hij niet te zwaar is.
Al met al moet je voor een goed statief toch wel in de buidel tasten maar je koopt zo'n ding ook voor jaren
Een Fins gezegde: Alleen rijke mensen kunnen het zich veroorloven om goedkope spullen te kopen

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 16-05-2011 10:12

Bedankt voor jullie tips.
Deze ga ik zeker mee nemen als ik de statief ga kopen. Mijn eisen en jullie tips dan moet het vast een goed statief worden.
Jullie horen welke het geworden is.
tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 16-05-2011 19:22

Vanmiddag om de statief gegaan en dan bleken mijn wensen aardig overeen tekomen met een Manfrotto 190. Ik denk dat zowel E.J. als Ernst deze ook hebben. Maar toen lieten ze mij het verschil in gewicht uitproberen met de zelfde statief maar dan van Carbon. Ja en toen was ik verkocht. Ik heb een lijf dat zo nu en dan behoorlijk begint te kraken en piepen en daar heb ik toch maar rekening mee gehouden. Dus het is wel een Manfrotto 190 geworden maar dan van Carbon. Met een balhoofd met waterpasje. Voor een prijs die ik niet in mijn hoofd had, maar denk dat ik toch een goede keuze heb gemaakt.
tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2011 19:41

Super Tjitske!

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2011 20:11

Veel plezier met je nieuwe aankoop Tjitske!

Evert Jan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10-02-2009 00:23

Bericht door Evert Jan » 16-05-2011 20:17

Een soort van MOEDERDAG - wenje
Veel plezier ermee. Ik kom je nog wel tegen en dan zie ik het wel. Leuk hoor!!
EJ

Plaats reactie