| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Wo Nov 04, 2009 2:52 pm Onderwerp: Zwart-wit fotografie |
|
|
Hier een beschrijving van hoe je een kleurenfoto op een goeie manier om kan zetten in photoshop. Veel plezier ermee.
Grijswaardenconversie met hoog contrast
Soms kom je beste technieken op de meest onverwachte plekken tegen. En dat geldt ook nu. Het is de snelste, makkelijkste en betrouwbaarste manier om een verbluffende zwartwitfoto met enorm veel contrast den diepte te maken. Bovendien kun je met een paar muisklikken telkens uit drie verschillende versies kiezen.
Stap 1. Open de kleurenfoto die je naar een zwartwitfoto met hoog contrast wilt converteren. Druk op de D-toets om de voorgrondkleur op zwart in te stellen. Klik vervolgens op het symbool Nieuwe opvullings-of aanpassingslaag te maken onder aan het palet Lagen en kies de optie Verloop toewijzen.
Stap 2. In het dialoogvenster Verloop toewijzen wordt standaard een verloop van de voorgrondkleur naar de achtergrondkleur getoond, in dit geval dus van zwart naar wit. Je hoeft nu verder niets te doen. Klik op OK om de aanpassingslaag op de foto toe te passen.
Stap 3. Geloof het of niet, deze eenvoudige aanpassingslaag geeft je meestal een veel betere grijswaardenconversie dan de standaardoptie Grijswaarden in het submenu Modus van het menu Afbeelding. Het enige nadeel is dat als het resultaat niet perfect is, er ook niets is wat je aan de aanpassingslaag kunt instellen. In de volgende stap voegen we deze instellingsmogelijkheid toe.
Stap 4. Ga naar het palet Lagen. Klik op het symbool Nieuwe opvullings-of aanpassingslaag maken en kies nu Kanaalmixer. Zoals je eerder hebt gezien, gebruik je Kanaalmixer om het aandeel van de individuele kleurkanalen in de grijswaardenafbeelding te regelen. In dit geval gebruiken we Kanaalmixer om onze afbeelding, die al in grijswaarden is, het enorme contrast te geven dat het zo verdient.
Stap 5. Zet een vinkje in het selectievakje Monochroom onder in het dialoogvenster, anders levert Kanaalmixer kleurentinten in plaats van bijgestelde grijstonen.
Stap 6. Hier begint het leuke deel. Deze techniek begint altijd met dezelfde twee stappen(1) je kiest met de schuifregelaar Constant een waarde van -8 om de hele foto donkerder te maken en (2) je verlaagt het roodkanaal tot ongeveer 75%. Nu verhoog je het aandeel van de kanalen groen en blauw om het extreme contrast te maken. Hoeveel? Bv Groen 26% en Blauw op 34%.
Stap 7. Hoe kom je erachter wat de beste waarden zijn sleep de schuifregelaar van groen naar rechts, zolang als de foto er beter uit ging zien. Zodra hij er slechter uit ging zien, stop dan. Vervolgens doe ik hetzelfde met de schuifregelaar Blauw. Nadat je op OK heb geklikt open je het paletmenu van het palet Lagen en koos de optie Eén laag maken. De volgende stap was het menu Filter. Onder verscherpen koos ik het filter Onscherp masker met de instellingen: hoeveel 85% Straal 1 pixel en Drempel 4 niveaus.
Alternatief 1 Klik in het palet lagen op de aanpassingslaag Kanaalmixer en sleep je deze laag direct onder de aanpassingslaag Verloop toewijzen. Kijk nog eens naar je foto. Het effect is een beetje anders.
Alternatief 2 Klik in het palet Lagen op de achtergrondlaag. Open het menu Afbeelding en kies onder Aanpassingen de optie Minder verzadiging. Hiermee wordt de kleur uit de achtergrondlaag gehaald. _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
@3versteeg

|
Geplaatst: Wo Nov 04, 2009 11:06 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt Aly, dat je al zo snel een methode voor kleur-zwart/wit-omzetting hebt beschreven. Deze ga ik ook uitproberen.
Vraag: ik heb vanavond de methode van Scott Kelby uitgeprobeerd met gebruikmaken van het kanaal Lichtsterkte. Naar mijn idee had ik een mooi resutaat gekregen in Photoshop. Ik heb de foto opgeslagen als een jpg-foto. Nadat ik de foto opende met Windows Viewer, werd de foto ineens veel donkerder getoond. Dezelfde foto geopend in Photoshop zag erg goed uit. Heb je een idee hoe dat kan, of wat ik verkeerd doe?
mvg
Adri |
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Do Nov 05, 2009 12:13 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi
Zou dit echt niet weten misschien hebben andere clubleden hier een oplossing voor gek ik heb dit zelf namelijk niet, als ik een bewerking heb gedaan in photoshop en kijk dan in windows viewer, ziet het erbij mij toch hetzelfde uit.
gr aly _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Cor
|
Geplaatst: Za Nov 07, 2009 9:22 am Onderwerp: |
|
|
Adri,
Heb je lagen samenvoegen in Photoshop niet vergeten ?
Cor. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
@3versteeg

|
Geplaatst: Za Nov 07, 2009 12:29 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je reactie Cor.
Ik dacht het wel, maar ik kan het niet meer controleren, want inmiddels heb ik de foto weggegooit.
Wel heb ik een nieuwe poging gewaagd met de methode zoals Aly die heeft beschreven en die is goed gegaan:
Zo maar een Belgische knol in dierenpark Amersfoort:
mvg
Adri |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Zo Nov 08, 2009 12:36 pm Onderwerp: |
|
|
Olympus 520, 14/42 m/m, 40/150 m/m, 70/300 (140/600) m/m Fl 36.
Meer foto's: http://visser217.blogspot.com/ |
|
| Terug naar boven |
|
 |
frluvpijkeren

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 2:24 pm Onderwerp: |
|
|
Ga het proberen.
Bedankt aly
Lucy |
|
| Terug naar boven |
|
 |
@3versteeg

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 8:21 pm Onderwerp: |
|
|
hallo Sake,
Mooie strakke zwart-wit foto. Gemaakt met Lightroom of met Photoshop?
Ik heb zelf nog geen Lightroom, maar krijg aardig de smaak te pakken met Photoshop.
nog 2 probeersels van mij:
1. Een gier in dierenpark Amersfoort
2. Een baviaan ook in dierenpark Amersfoort
mvg
Adri |
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 8:28 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi Adri en Sake,
Al druk aan het oefenen zie ik, maar graag wil ik jullie een tip doen kijk zelf maar even of je er wat mee doet, hoeft niet hoor bij de foto's zie ik heel erg bv de baviaan dat hij volop in de zon gefotografeerd is probeer op die bijna witte vlekken eens tegenhouden en doordrukken of een verloopfilter er op te zetten. Dan krijg je nog meer contrast.
leuke foto trouwens van de baviaan.
sake jouw foto heeft ook wel wat maar stoep is veel te licht.
gr aly _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 9:05 pm Onderwerp: |
|
|
Adri, ik heb deze in Photo Shop cs3 bewerkt.
Om het goed te doen komt best wel precies, Dit was een hele zonnige foto en de stoep had ik al wat donkerder gemaakt. Aly, bedankt voor jouw tip, ga ik eens proberen. Is wel leuk werk trouwens.
Adri, de baviaan staat er idd in een mooie pose op, hier plaagt ook jouw de zon.
Sake.
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 10:28 pm Onderwerp: |
|
|
Hoi sake,
dan ben ik heel benieuwd sake wat je er nog uit kan halen, morgen ga ik ook even wat prutsen laat ik dan zien
Gr. Aly _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Ma Nov 09, 2009 11:10 pm Onderwerp: |
|
|
Aly, ik heb hier de stoep met selecteren en gamma correctie in belichting, donkerder gemaakt. Doordrukken werd niet mooi.
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Di Nov 10, 2009 10:37 am Onderwerp: |
|
|
Zoals beloofd
1. oude dia van amerika 1980 ingescand,
2. alleen omgezet naar zwart-wit.
3. bewerkt met tegenhouden en doordrukken en onscherp masker.
 _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Di Nov 10, 2009 10:42 am Onderwerp: |
|
|
Sake het resultaat van jouw foto is mooier geworden vooral de stoep, kun je nagaan er een beetje moeite er voor doen en gelijk en veel beter resultaat.
Ik moet zeggen dat ik zwart-wit fotografie heel erg mooi vindt, maar elke foto leent zich er niet voor.
Ik moet nog op zoek naar de opdracht van Han Dijkslag, weer een leuke uitdaging.
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Di Nov 10, 2009 4:36 pm Onderwerp: |
|
|
Mooi resultaat, Aly. Je laat ook even zien wat de verschillen tussen de bewerkingen zijn, dat is dan weer leerzaam. Ja, zwart wit is leuk om te doen.
Sake.
|
| Terug naar boven |
|
 |
|