Forumindex
Photobucket

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Workflow

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Beeldverwerking
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jpesman

BerichtGeplaatst: Ma Jan 26, 2009 6:10 pm    Onderwerp: Workflow Reageren met citaat

Beste fotoclubleden,

Al van het begin van het digitale tijdperk zit ik met de, voor mij handige , workflow te klungelen.

Met deze topic hoop ik te bereiken dat ik een betere workflow krijg, ook met de ervaringen van iedereen.

Ik zal mijn huidige workflow in punten aangeven.
Jullie weten dus dat ik met de huidige manier niet tevreden ben dus graag veel suggesties.

1. Mijn camera is ingesteld op RGB en ik fotografeer in Raw.
2. Op mijn computer heb een map afbeeldingen aangemaakt met een onderverdeling, zoals famile, fotoclub, opdracht, school, enz. enz. Met daarin weer een verdere onderverdeling met logische namen, dus geen data.
3. Ik maak een nieuwe map aan in het item dat voldoet aan de opnamen en maak hierin twee mappen: " Dump" en " Klaar"
3. Ik kopieer mijn opnames, via een kaartlezer, allemaal in de nieuwe map " Dump" . Ik maak dus geen CD of iets dergelijks.
4. Ik start Photoshop op en kies daar Bladeren zodat ik in Bridge kom. Dit is het programma om handig een overzicht van de opnamen te hebben.
5. Ik kies een opname uit en klik daarop zodat ik in de Raw-verwerker van Photoshop kom.
6. Hier bewerkt ik de foto.
7. Als de Raw-verwerking klaar is neem ik hem over in Photoshop en bewerk hem daar verder.
8. Als de foto naar mijn zin is sla ik hem op in JPG, onder de naam zoals die uit de camera komt, in de map " Klaar" . Bij het opslaan gebruik ik de laagste compressie(12) op Basislijn.
9. Zo ga ik door vanaf stap 5 tot mijn keuzes klaar zijn. In " Dump" staan dus alle Raw-bestanden en in "Klaar" alle bewerkte bestanden.
10. Als er wat teveel bestanden naar mijn zin op de harde schijf staan dump ik het hele zaakje op een DVD die ik open laat zodat er later nog meer bestanden bijgezet kunnen worden.

Ik weet dat deze manier niet handig is. Dat ervaar ik vooral als ik enige tijd later iets wil terugzoeken. Ik zoek me het rambam.

Wie heeft suggesties, opmerkingen, ervaringen?

Groeten,

Jan Pesman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
miri@m

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 8:46 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Jan,

Ik heb mijn foto's op een losse externe schijf staan.
De foto's zet ik weg in een map op een datum en met tekst, wat ik die dag heb geschoten
Bewerk ik foto's dan plaats ik ze ook weer terug in die map, maar met een aanvullende tekst.( bw=bewerkt, vkl=verkleind cr=crop e.d.)Zo kan ik ze altijd weer teug vinden.

Zo doe ik het.... Embarassed

Gr. Miriam.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
J@nine
Site Admin

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2009 9:50 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou... niets om je voor te schamen hoor Miriam!
Ik doe het ongeveer net zo Embarassed :wink:

Wij hebben een externe harde schijf waarop alle foto's komen. Ze worden automatisch op datum ingeladen. Als ik een paar foto's bewerk komen ze onder een andere naam in hetzelfde mapje te staan. Als ik een hele serie bewerk of ik heb foto's voor een bepaald doel dan maak ik een aparte map aan met een toepasselijke naam (bijvoorbeeld "vakantie 2008" of "foto van de maand").

Wat ik ook heel handig vind om foto's terug te vinden: ik houd al sinds 2001 een fotodagboek bij waarin ik alle gebeurtenissen noteer die ik noemenswaardig vind met een fotootje erbij... Als ik ongeveer weet in welk jaar iets is gebeurd dan vind ik het in no time terug....
JAN

BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 12:26 pm    Onderwerp: worgflow Reageren met citaat

Ik doe het ongeveer zo als Miriam
Zet de foto's op een externe HD in mappen met vermelding van datum en land of plaats of gebeurtenis.

H.gr Jan de Sterke
Sigma macro 105 x 1:2.8
1x extender Canon EF 1.7 en 1x EF 2,0
Canon Speedlite 580EX II
Sigma 10 - 20 1.4 - 5.6
Statief Gidzo GT 2930 ex PLUS Gidzo
GH 2750 QR
Terug naar boven
ernst

BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2009 6:11 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Jan,
Ik vraag mij af waarom je de harde schijf niet vergroot zodat je de bestanden niet meer op een DVD hoeft te branden, want daar gaat waarschijnlijk al het zoekwerk in zitten.
Als je harde schijf groot genoeg is kan je de DVD als Backup gebruiken om al je orginele bestanden op te zetten, dat als de harde schijf stuk gaat, dat je die nog hebt.
Beter is twee harde schijven één voor de data en één als backup (een kopie van de eerste) dat als er één stuk gaat dat je niks kwijt bent en geen programa's hoeft te instaleren etc.
Terug naar boven
Gert Kracht

BerichtGeplaatst: Za Feb 07, 2009 12:44 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb jaren lang gewerkt op een PC met Photoshop en Lightroom. Sinds afgelopen jaar ben ik overgestapt op een Apple Mac Pro en Aperture 2.0

Het grote voordeel van Aperture en Lightroom zijn de vele mogelijkheden om je foto's op te slaan, te sorteren op bijna elk denkbare variabele. Je kunt het eigenlijk niet zo gek bedenken of je kunt er een groep binnen de programma's voor te verzinnen. Het programma sorteert dan automatisch alle foto's die voldoen aan de criteria in de gewenste mappen.

Aperture kent ook de zogenaamde 'Smart Albums' waarmee je de foto's op hun originele plek laat staan en toch samen kunt voegen in een vooraf ingesteld album. (Bijvoorbeeld een album met natuur foto's).

Alle originelen blijven onaangetast. Aperture maakt automatisch een kopie van het origineel aan (zichtbaar door een klein symbool wat in beeld komt) en die wordt apart opgeslagen.

Met Aperture kun je ook webalbums, fotoboeken (online bestellen en daarna krijg je een ingebonden exemplaar thuis gestuurd) en kan ook foto's op FlickR of andere websites plaatsen.

Via TimeMachine laat ik elke dat automatisch een backup maken van alle bestanden en daarnaast heb ik nog een extra drive waar ik elke week een backup op zet van alle foto's die op de werkdrive staan.

De workflow is vrij eenvoudig:

1. Importeren in Aperture met de opgegeven variabelen (project, naam, credits etc.). De foto's komen automatisch in een map te staan met als naam: 2xxx (jaar), daarin staat een map met: maand en daarin een map met: dag. De foto's van die dag komen dus in een dag. Je hoeft in Aperture echter niet iedere keer in al die mapjes te zoeken.
2. Rustig alle foto's nakijken en eventueel corrigeren en classificeren.
3. Backup maken van alles
4. Foto albums maken voor internet (FlickR) en eventueel een fotoboek.

Uiteraard zijn er ook foto's bij die ik met Photoshop bewerk omdat ze meer aandacht verdienen. Aperture werkt daar prima mee samen.

Aperture kan eigenlijk alle soorten bestanden aan: Jpeg, Tiff, CR2 (raw)

Per jaar maak ik verder een backup op zogenaamde 'Gold plated DVD's' en standaard DVD's.

Tip: vertrouw nooit op een harddisk of een CD/DVD alleen....

Mocht iemand een keer een demonstratie willen zien, dan wil ik dat best een keer verzorgen. Ik kan via ons bedrijf ook een beamer regelen als het moet.

www.foto54.nl
www.video54.nl
www.pas54.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
J@nine
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Feb 07, 2009 9:14 am    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat klinkt hartstikke goed Gert!
Misschien kunnen we een demonstratie een keer inpassen in ons drukke programma!
Gert Kracht

BerichtGeplaatst: Zo Feb 08, 2009 6:55 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog even online gezocht naar een voorbeeld van Aperture.
Ik had de filmpjes heel gemakkelijk zelf kunnen maken, maar ze staan ook online.

In deze Engelstalige filmpjes wordt uitleg gedaan van de Aperture interface en hoe je daar foto's mee kunt importeren retoucheren en archiveren.

http://www.apple.com/nl/aperture/tutorials/

www.foto54.nl
www.video54.nl
www.pas54.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Cor

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 1:57 pm    Onderwerp: Wokflow of zweet flow ? Reageren met citaat

Jan,

Ik haal al mijn foto's binnen via Lightroom.
Standaard gebeurt dit bij mij op jaar-maand-dag.Zo sla ik ze ook op.
Vervolgens kun je in Lightroom ook trefwoorden keyword/tag)toevoegen aan de foto.Dit kan tijdens het binnen halen vanaf de kaartlezer, maar ook achteraf.
Je slaat de foto's op per datum ( kun je volledig automatisch doen) in mijn geval op een externe harde schijf. In te stellen in Lightroom naar wens.
Terug zoeken kun je op datum of trefwoord.Lijkt op zoeken op je computer.
Dit is een andere manier dan je plaatje op zicht terug zoeken, maar na enige gewenning wil je niet meer anders.
In Bridge werkt dit op dezelfde basis. Zie Photoshop.
Zelf vind ik Lightroom logischer in elkaar steken dan Photoshop, maar dat is persoonlijk.

Suc7.

CE.
Terug naar boven
Gert Kracht

BerichtGeplaatst: Ma Feb 09, 2009 10:54 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Lightroom en Aperture zijn eigenlijk bedoeld als digitale doca.
Je kunt er steeds meer mee corrigeren, herstellen en ook hele leuke dingen mee doen, zoals fotoboeken maken.

Photoshop is voor digitale beeldbewerking met lagen, filters en tools die Lightroom en Aperture niet hebben. Bovendien is CS4 behoorlijk geïntegreerd met de overige onderdelen van de Suites.

Ik heb zelf nu de voorkeur voor Aperture vanwege bepaalde mogelijkheden. Toch is Lightroom lang niet slecht. Mocht iemand belangstelling hebben: ik heb een officiele versie van Lightroom te koop (in doos) voor 75 Euro. Cursus zit erbij.

www.foto54.nl
www.video54.nl
www.pas54.nl
Terug naar boven
JAN

BerichtGeplaatst: Wo Feb 11, 2009 3:18 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik werk meesal met CS3.
Ben wel in het bezit van Lightroom, maar werk er niet mee.
Waarom niet ?
Ik heb ook een aparte foto map voor foto"s voor de site of b.v. foto v.d. maand.
Dit bespaart veel zoekwerk
Sigma macro 105 x 1:2.8
1x extender Canon EF 1.7 en 1x EF 2,0
Canon Speedlite 580EX II
Sigma 10 - 20 1.4 - 5.6
Statief Gidzo GT 2930 ex PLUS Gidzo
GH 2750 QR
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Beeldverwerking Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: