Foto bewerken op een laptop

Vragen en info over digitale beeldbewerking en verwerking. Van RAW tot JPG, Photoshop en andere fotografiegerelateerde software.


Plaats reactie
Gast

Foto bewerken op een laptop

Bericht door Gast » 03-03-2012 21:08

Wie heeft tips voor mij, ik heb steeds mijn foto's bewerkt op een computer met een los beeldscherm (zo noem ik dat maar) maar nu ben ik in het bezit van een laptop en wil daarop ook mijn foto's kunnen bewerken/bekijken, oa tijdens vakanties. Hoe gaan jullie er mee om om de juiste stand van het beeld scherm te bepalen, want dat ding heeft wel honderd standen en elke stand met een ander beeld.
Wat is jullie ervaring daarmee en welke oplossing is er, of is dit een kwestie van gevoel.

Sake.

frluvpijkeren
Berichten: 515
Lid geworden op: 31-12-2008 12:15

Bericht door frluvpijkeren » 03-03-2012 23:52

Ik weet het niet,
Maar als jij antwoord krijg kan ik er ook wat mee doen.
groet Lucy

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2012 09:07

Lucy & Sake,
Misschien hebben jullie hier iets aan.

http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ur-display

Gr Michel

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2012 10:20

Michel, dit had ik al ontdekt, maar waar het mij om gaat is hoe zet ik de stand van het beeldscherm in de meest gunstige stand om de foto zo te bewerken dat alles klopt, helderheid/kleur/licht-donker etc.
Klinkt misschien komisch, ik heb er nu een driehoek bij om zo het scherm in steeds dezelfde stand ten opzichte van mijn ogen te zetten.
Hoop dat er ook nog een re komt van iemand die hier ervaring mee heeft.

Sake.

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2012 10:30

Sake een kijkhoek van 0 graden is het beste maar je omgevingslicht veranderd ook iedere keer en ik denk dat dat van een grotere invloed is dan het scherm wat niet helemaal goed staat.
Maar als je recht voor je scherm gaat zitten en je kijkhoek horizontaal en verticaal is ongeveer 0 graden dan heb je die variabele uitgesloten.

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2012 10:38

Ernst, zat ik er niet zover naast met mijn driehoek ;) Het omgevings licht is idd lastig, maar dat heb je ook al bij een coputerscherm in vaste opstelling.
Ik ga het één en ander eens uitproberen.

Sake.

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2012 14:10

Na wat googlelen de volgend link gevonden http://www.lagom.nl/lcd-test/nl_index.php alle kleine beetjes helpen, vooral de kijkhoek-test geeft een redelijke optie om tot 0 graden te komen.
Wat is een goede calibratieset voor een redelijke prijs.

Sake.

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 04-03-2012 15:06

Sake,
Ja wat is goed.
Zelf ben ik heel tevreden over mijn setje "Spyder 3 express" gekocht bij Camera Nu.
groet tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Yvonne
Berichten: 203
Lid geworden op: 31-01-2011 21:22

Bericht door Yvonne » 05-03-2012 01:28

Op mijn laptop staat Photoshop Elements 10.
Als ik er mee werk, valt vrij regelmatig de laptop uit en moet ik hem weer opstarten. Waar dat aan ligt heb ik geen idee van, maar is zwaar irritant.

Groet,
Yvonne

Plaats reactie