kleur behoud

Vragen en info over digitale beeldbewerking en verwerking. Van RAW tot JPG, Photoshop en andere fotografiegerelateerde software.


Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

kleur behoud

Bericht door Tjitske » 06-02-2015 16:16

Hallo,
Vandaag ben ik op stap geweest met mijn fototoestel, zeer geslaagd.
Nu ben ik de resultaten aan het bekijken en alvast een paar foto's iets aan het bewerken en nu kom ik voor een probleem te staan.
Namelijk, ik heb een foto gemaakt en vind de kleur zo heel mooi, wil hem alleen omzetten in jpeg en evt. iets verscherpen. Het resultaat, ook als ik hem niet verscherp, dan is de kleur veel donkerder. Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan omzeilen?
Groet tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 06-02-2015 17:42

Hall Tjitske,

Kun je misschien aangeven wat je precies doet.
Met welk bestand begin je, met welk fotobewerkingsprogramma werk je,welke handelingen heb je uitgevoerd enz.

Groeten,

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 07-02-2015 11:52

Hoi Jan,
Ik ga het proberen. De foto (RAW) open ik in photoshop dan kan ik wat schuifjes gebruiken, dit heb ik eerst wel gedaan, maar later helemaal niet meer. Toen dus alleen afbeelding openen gedaan en opgeslagen als jepg meer niet en dan is de kleur een heel stuk donkerder. Nu heb ik net ook even gekeken of er soms schuifjes verkeerd stonden maar dat zie ik zo niet.
groet tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 07-02-2015 19:05

Hoi Tjitske,

Mijn idee:

Je werkt in RAW, De camera doet dus niks met je bestand. Het wordt ruw aan Photoshop doorgegeven.
Nu ga je het onbewerkte bestand omzetten in JPG.
Volgens mij doet Photoshop nu niets met je bestand en zet het alleen maar om in een andere bestandsindeling.

Ik heb jouw bewerkingsvolgorde nagespeeld en krijg inderdaad een heel andere kleur terug.

Ga ik de foto bewerken, met de schuifjes werken, het histogram aan passen enz. en daarna omzetten naar JPG dan zie ik geen verschil in kleur.

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 09-02-2015 16:42

Jan bedankt.
In de meeste gevallen komt het ook goed als je iets met de schuifjes gaat doen, maar als je een specifieke kleur hebt en wilt behouden lukt het mij niet geheel om die kleur terug te krijgen. Hoop dat iemand anders hier nog een tip in heeft.
groet tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

@lien
moderator
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16-05-2013 22:35

Bericht door @lien » 09-02-2015 20:22

Helaas........ kan je helpen met LR, maar niet met Photoshop.
Groet,
Annelien

Website: www.annelienvdheide.nl
Flickr http://www.flickr.com/photos/70778009@N02/
Alles is al een keer gefotografeerd, helaas nog niet door mij!

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 09-02-2015 21:14

Hoi Annelien,
Mijn ervaring is met LR is hetzelfde als met Photoshop.
Mocht jij een oplossing weten voor mijn probleem in LR dan hoor ik dat heel graag. Je weet ik heb ook LR.
groet tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Tjitske
Berichten: 918
Lid geworden op: 05-01-2009 16:30

Bericht door Tjitske » 26-05-2015 20:43

Hallo,
Het probleem wat ik hier boven al beschreven heb, bestaat nog steeds. Ben zelf weer regelmatig in JEPG of in RAW en JEPG gaan fotograferen. De kleuren zijn in JPEG wel goed.
Nu heb ik ontdekt dat ik op de computer de foto's in RGB bewerk en de foto's maak in sRGB, weet iemand of dit het probleem kan zijn.
Alvast bedankt tjitske
www.tjitskefotografie.nl

het bijzondere van het gewone

Gast

Bericht door Gast » 26-05-2015 22:53

Ik heb daar ook wel eens iets mee gehad Tjitske. Ik weet niet meer precies hoe het zat eigenlijk. Maar volgens mij kun je ze het beste in dezelfde RGB maken en bewerken etc, anders kan het inderdaad ook ineens heel anders worden...

Groet Geke

Gast

Bericht door Gast » 27-05-2015 08:22

Hoi Tjitske
Heb je in Lightroom ontwikkelen/camerakalibratie al geprobeerd?
Standaard zet LR je rawfoto om in Adobe standaard. Als je in dat rijtje kijkt zijn er meer mogelijkheden. Misschien zit er eentje bij die jou kleur beter weergeeft.

Groetjes, Jannie

Plaats reactie