Vraag over Camera RAW plugin

Vragen en info over digitale beeldbewerking en verwerking. Van RAW tot JPG, Photoshop en andere fotografiegerelateerde software.


Gast

Vraag over Camera RAW plugin

Bericht door Gast » 12-01-2013 21:44

Wie kan mij advies geven over het volgende:
Ik heb een nieuwe Camera gekocht, een Canon 60D. Kwaliteit staat ingesteld op RAW (dat had ik bij mijn vorige camera ook, de 40D)
Ik heb een paar proefopnames gemaakt en wou het uploaden naar Bridge Cs4 (heb een Mac) .
In Bridge worden de Cs2 bestanden niet getoond, laat geen foto's zien. Ik kan ze ook niet openen in PS4.
Er zijn geen updates van de camera RAW plugins. Op dit moment is het een 5.0 plugin-versie.
Volgens google zou je dit via DNG moeten doen en dat hebben we ook al geprobeerd, maar dan moet je de bestanden converteren en maak ie er DNG bestanden van, dat betekent een extra actie bij het inlezen, iedere keer een handmatig conversie moet ik dan uitvoeren...wel erg omslachtig. Ook veranderen de kleuren hierdoor, de foto's worden roder/rozer. We hebben de comp ook al gekalibreerd. Op mijn lcd schermpje zijn ze veel scherper en mooier van kleur en ook lichter.

Wie weet wat ik moet doen?

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2013 02:05

GOEDE MORGEN Marleen.
Misschien kan ik je helpen.

Op Google ff zoeken RAW voor Canon 60D daar staat dat je 6.2 binnen moet halen voor deze camera.

Zo zie je maar ook uit Austraie wordt je geholpen.

Gefeliciteerd met je nieuwe camera. :bloem:

Groeten Jan de St.

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 13-01-2013 13:02

Hallo Jan,

Nog geen last van de bosbranden?


6.2 gaat niet lukken omdat dat vanaf CS5 werkt.

Volgens mijn informatie is het in CS4 i.c.m. Mac. mogelijk met versie 5.7

Deze is op te halen op de URL

http//www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4682

Marleen wel even de uitleg lezen waar je hem neer moet zetten.

Succes er mee.
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2013 13:20

Gelukkig hier nog niet Jan,
Maar er hoeft maar 1 gek rond te lopen die een peukje weg gooit dan heb je zo weer brand.
In de prov. NZW (waar wij zijn )waren er ruim 140 branden
Maar wel erg warm geweest 43 gr. in de nacht nog 28 gr.
Maar rustig aandoen dan is het wel vol te houden.
Nu 25 gr maar loopt weer op naar de 40 gr.
Proberen wat te gaan fotograferen in Sydney volgende week. en daar in de omgeving.
Voor wat betreft RAW moet ze even op Googe zoeken,zoals ik had geschreven.
Ik dacht dat ze Cs5 ook had vandaar dat ik niet op Cs3 had gekeken.

Groeten Jan de St.

p.s ik hoop dat zij een oplossing kan vinden

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2013 17:04

Hallo beide Jannen,

5.7 hebben we geïnstalleerd maar is niet voldoende, lost probleem niet op. Hij wordt pas ondersteund voor 60d vanaf 6.5
6.2 werkt dus alleen met Cs5 en ik heb Cs4.

Conclusie is dus dat als ik Cs4 wil blijven gebruiken dan moet ik dus werken met de converter, wat betekend dat iedere keer als ik foto's inlees een handmatige conversie moet doen en krijg hierdoor ook grote dubbele bestanden (bijna een keer zo groot als mijn 40d)

of een Cs5 versie....

Gast

Bericht door Gast » 13-01-2013 22:43

Er zal best wel iemand zijn die Cs5 voor jou heeft Marleen.
Misschien Sake,
Ik zit te ver weg anders kon ik je misschien helpen.

Gr. Jan de St.

Gast

Bericht door Gast » 14-01-2013 19:57

Nee helaas Jan, Sake heeft er geen een.

Heeft iemand ervaring met PaintShop Pro 5?

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 15-01-2013 09:42

Sorry Marleen,

Ik heb de 60D aangekeken voor de D60.
Waarom blijf je niet in CS3 werken?
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 15-01-2013 11:35

Jan ik heb Cs4...van jouw gekregen weet je nog?

Als ik mijn bestanden wil uploaden in Bridge dan krijg ik geen miniatuurweergave te zien, alleen cr2 logo's. Dat is niet handig, maar als ik ze dan naar Ps verbindt kan hij het ook niet openen. Alleen als ik alles dus configureer, dan wordt het een dng bestand, alleen daar verlies ik kwaliteit mee op de foto en het is onhandig om elke keer mijn geuploade foto's te converteren.
Mijn man heeft gegoogled en dan blijkt het dus dat Cs4 niet de foto's van een 60D ondersteunt. Of je moet het dus converteren of een Cs5 versie gebruiken. Of overstappen op een heel ander bewerkingsprogramma.
Dus het is wel een beetje lastig zo. Het liefst blijf ik Ps gebruiken en dan naar een Cs5 versie (alleen die heb ik niet). En nieuw aanschaffen is niet te doen.
Of dus over naar een andere, maar heb geen ervaring hiermee en bijna iedereen die ik ken werkt met Ps., dus kan ik geen ervaring horen. Moet nog even verder kijken hoe ik het aan kan pakken.

Evert Jan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10-02-2009 00:23

Bericht door Evert Jan » 15-01-2013 12:22

MARLEEN:
tip, neem eens contact op met Stefan of Ruud. Die kunnen je vast wel verder helpen.
Groet,

Evert J@n

Geef elke dag de kans de mooiste van je leven te worden.
Mark Twain

Plaats reactie