Flitser en batterijen

Mededelingen en vragen over cameras, lenzen en toebehoren en software
Plaats reactie
ntenlohuis
Site Admin
Berichten: 583
Lid geworden op: 27-03-2014 23:42

Flitser en batterijen

Bericht door ntenlohuis » 20-02-2015 10:39

Gisteravond foto's gemaakt in Chez met mijn Olympus fl-50 flitser. Daar moeten 4 AA batterijen in. Nu had ik drie setjes oplaadbare batterijen mee waarvan twee er na enkele foto's mee ophielden. Het derde setje heeft het vervolgens de hele avond volgehouden (270 foto's op flink vermogen want het is donker in Chez). Het derde setje was 1 x Praxis en 3 x Lidl Tronic 2500 mAh.

Hebben jullie vergelijkbare ervaringen en welke batterijen gebruiken jullie?
Andere opmerking is dat het lijkt alsof nieuwe batterijen nog goed presteren maar na een tijd, meerdere keren laden ze flink in kracht achteruit gaan. Klopt dat met jullie ervaringen?

Ik gebruik zelf verschillende merken. De batterijen waar ik de minste problemen mee heb zijn
1. GP (2700 mAh)
2. Praxis (2200mAh)
3. Lidl (tronic 2500 mAh) nog redelijk nieuw
4. Ikea Ladda 2000 mAH, niet vaak gebruikt maar werken nog prima

Dan de probleemgevallen (in de flitser!). Sommigen zijn een paar jaar oud andere een jaar.
5. Sony (2700mAh) batterijen zijn waardeloos, snel leeg, nooit echt prettig gedaan.
6. Hema 2100 mAh always ready (langzame zelfontlading), werkten nieuw erg goed, nu niet meer
7. Lidl Energy eco 2300mAh (langzame zelfontlading), werkten nieuw goed,m nu niet meer. Zijn 1 jaar oud.

Ik hoor graag wat ik kan verbeteren, want nu is het maar gokken wat wel werkt en wat niet.
Nando
-----------------------------------------
Allways look on the bright side of life.

Gast

Bericht door Gast » 20-02-2015 11:29

ik gebruik Eneloop van Sanyo

Eneloop werd altijd onder het merk Sanyo uitgebracht, Panasonic heeft Sanyo overgenomen. Nu worden de Sanyo Eneloop batterijen als Panasonic Eneloop verkocht. De kwaliteit is precies hetzelfde, aangezien deze in dezelfde fabriek geproduceerd worden.

Eneloop Pro: Grote capaciteit voor professioneel gebruik
Met hun capaciteit van 2550 mAh (AA) en 950 mAh (AAA) zijn de Eneloop Pro batterijen speciaal ontwikkeld voor toepassingen die veel stroom nodig hebben, zoals de flash van een fototoestel.
Eneloop Pro batterijen worden voorgeladen verkocht en ontwikkeld om uit te blinken bij extreme omstandigheden zoals lage temperaturen van -20°C.
Zo kan ook deze batterij meteen uit de verpakking gebruikt worden en behoudt ze tot 85% van haar lading na een jaar.
Doordat de batterij tot 500 maal herlaadbaar is, is ze economisch en milieuvriendelijk.

ntenlohuis
Site Admin
Berichten: 583
Lid geworden op: 27-03-2014 23:42

Bericht door ntenlohuis » 20-02-2015 12:26

Maar zie je ook vermindering van capaciteit over tijd of aantal keren laden?
Nando
-----------------------------------------
Allways look on the bright side of life.

Gast

Bericht door Gast » 20-02-2015 16:48

Volgens mij heb je op den duur altijd vermindering in een accu en batterijen, zodra ik ernstige vermindering merk doe ik ze weg en koop ik gewoon nieuwe.
De levensduur van de batterijen heeft natuurlijk ook met de manier van opladen te maken.

ntenlohuis
Site Admin
Berichten: 583
Lid geworden op: 27-03-2014 23:42

Bericht door ntenlohuis » 26-02-2015 11:04

Maar wat is dan een goede manier om op te laden.

Ik gebruik nu een lader van Tronic (Lidl). Erg prettig apparaat omdat er 6 batterijen (AA of AAA), twee 9V blokbatterijen en een USB apparaat tegelijk opgeladen kan worden. Met kinderen met wat elektronisch speelgoed is dat soms wel erg prettig.

Maar laad het apparaat wel het beste op? Hoe kom je daarachter?
Nando
-----------------------------------------
Allways look on the bright side of life.

@lien
moderator
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16-05-2013 22:35

Bericht door @lien » 26-02-2015 23:17

Ben het helemaal met Michel eens. Eneloops worden hier ook gebruikt voor de filtser. Altijd voldoende vermogen. Leeglopen zoals bij de standaard oplaadbare batterijen is aanzienlijk minder. Heb hier twee setjes; witte 1900 mha (oude serie) en zwart (eneloop Pro) 2450 mha. Ideaal.

Ik laat mijn batterijen op met standaard snellader 4 Uur. Gebruik ik al jaren. Voordat ik de batterijen in de lader gooi, ontlaad ik ze. Zo weet ik zeker dat de batterijen ook daadwerkelijk voor 100% geladen worden.
Groet,
Annelien

Website: www.annelienvdheide.nl
Flickr http://www.flickr.com/photos/70778009@N02/
Alles is al een keer gefotografeerd, helaas nog niet door mij!

Plaats reactie