vervanging beamer

Mededelingen en vragen over cameras, lenzen en toebehoren en software
jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

vervanging beamer

Bericht door jpesman » 07-01-2015 16:47

Beste fotovrienden,

Op de avond van 6 januari heb ik naar voren gebracht dat onze beamer en laptop afgeschreven zijn. Er staat een reservering van € 1750 euro klaar voor vervanging.

Ik heb toen gevraagd of men ideeën had wat met dit geld te doen.
Uit de discussie die toen volgde kwam bijna unaniem naar voren dat we iets aan de beamer moesten doen terwijl de laptop prima bevalt, weinig gebruikt wordt en nog wel wat jaartjes mee kan.

Dan ga je op internet aan het zoeken en kom je er al vrij snel achter dat goede waar duur is en het lost onze problemen, met name kleurafwijking t.o.v. de afdruk niet op.

Nu ik kwam daar een suggestie tegen die me erg aansprak maar wel wat organisatie vergt.
De suggestie is om een grootbeeld televisie, Full HD of zelfs Ultra Full HD, aan te schaffen, minstens 56", ofwel minimaal 140 cm beelddiagonaal. Deze kun je samen met de laptop optimaal laten corrigeren op kleur (Frank Doorhof)
Graag gooi ik deze suggestie eens in de groep.

Binnenkort zal ik naar Cameranu om eens te horen hoe zij tegen dit "probleem" aankijken

Uiteraard is het nog steeds mogelijk om met heel andere suggesties te komen.

Het is overigens terecht dat er iets anders dient te komen voor onze beamer. Een testrapport uit 2012 geeft aan dat het apparaat dat wij hebben een zeer matige beeldkwaliteit heeft.

Groeten,

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 08-01-2015 13:10

Hallo Jan

Dat die beamer een matige beeldkwaliteit heeft was wel duidelijk.
De suggestie om eventueel een grootbeeld tv aan te schaffen lijkt me de moeite van het onderzoeken wel waard. Een tv scherm geeft (lijkt mij) duidelijk een veel beter beeld.

Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vragen.
* Wat is het verschil in grootte van het beeld tussen de beamer die we nu hebben en een eventueel tv scherm?
* Enne....., waar laat je zo'n groot apparaat als je hem niet gebruikt?
Kan hij ergens vast aan de muur gemonteerd worden?

Groet, Jannie

Gast

Bericht door Gast » 08-01-2015 13:58

Ik kwam nog wat tegen op internet,....


Foto’s optimaliseren voor de beamer
Gun je foto het beste
De meeste foto’s laten we binnen de club aan elkaar zien via de beamer. Nog niet zo lang geleden kregen we een mooi nieuw scherm en afgelopen seizoen een nieuwe beamer. Kan het nog mooier?

Dat hangt helemaal van jezelf af. Met een heel klein beetje moeite van jouw kant haalt de beamer het allerbeste uit je foto.

Dit heeft alles te maken met de ‘pixels’ van het digitale tijdperk. Iedereen snapt dat meer pixels een gedetailleerdere foto op kan leveren. En hier zit gelijk de clou. Hoe mooi de beamer ook is, hij is ‘slechts’ van full HD kwaliteit (want moet wel betaalbaar zijn). Dat betekent dat jouw fotobestand uit veel meer pixels zal bestaan dan de beamer kan vertonen. En wat doet de beamer daarmee? Pixels worden net zo lang samengevoegd – in elkaar geschoven als het ware – tot er in de hoogte of in de breedte nog maar net zoveel over zijn dat het plaatje precies past. Het gevolg is dat de kritische scherpte – het briljante – van je foto door dat in elkaar schuiven verloren gaat. Alleen als dit verkleinen wordt uitgevoerd door daarop toegesneden software wordt het verlies aan scherpte bij het verkleinen zo goed mogelijk gecompenseerd.

Je moet dat verkleinen (of comprimeren) nooit overlaten aan de beamer-PC combinatie op de fotoclub. Je bereikt alleen het mooiste resultaat als je zelf zorgt – vanuit je bewerkingsprogramma (Lightroom, Photoshop, Aperture e.a.) – dat je foto met optimale verscherping wordt verkleind.

De beamer bevat 1920 pixels horizontaal en 1080 pixels verticaal. In onderstaande tabel wordt voor populaire beeldverhoudingen de afmetingen (in pixels) gegeven die je fotobestand moet hebben om te zorgen dat de foto precies past en daardoor op maximale kwaliteit kan worden afgebeeld. In de laatste kolom is een cijfermatige toelichting gegeven, waaruit ook blijkt hoe andere beeldverhoudingen verwerkt kunnen worden.

Tabel: Optimale afmetingen van fotobestanden voor veel voorkomende uitsneden

Breedte-hoogte verhouding van uitsnede

Breedte van bestand
(pixels)

Hoogte van bestand
(pixels)

Toelichting

3 x 2 (landschap)

1620

1080

1620 = 1080 x 3 / 2

2 x 3 (portret)

720

1080

720 = 1080 x 2 / 3

4 x 3 (landschap)

1440

1080

1440 = 1080 x 4 / 3

3 x 4 (portret)

810

1080

810 = 1080 x 3 / 4

Breedbeeld (HDTV)

1920

1080

Is beeldvullend

1 x 2 (panorama)

1920

960

960 = 1920 / 2

1 x 3 (panorama)

1920

640

640 = 1920 / 3

Samengevat:

De mooiste projectie krijg je door in je eigen vertrouwde bewerkingsprogramma je foto’s op maat te maken met de daarbij horende mate van output verscherping.
Op maat maken betekent: alles smaller dan breedbeeld (HD) moet tot 1080 pixels hoogte gecomprimeerd worden – de breedte volgt naar verhouding – en alles gelijk aan of breder dan breedbeeld moet tot een breedte van 1920 pixels gecomprimeerd worden, waarbij de hoogte naar verhouding volgt.
Zolang je deze aanwijzingen toepast, zal de beamer de foto tonen zoals jij hem hebt gemaakt en gecheckt hebt op je eigen scherm. In alle andere gevallen moet je maar afwachten.

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 08-01-2015 14:18

Helemaal met je eens Michel.
Afgelopen clubavond heb ik daar ook iets over gezegd.
Onze foto's zijn meestal in de verhouding 2 : 3.
Het mooiste zou dan zijn 1080 x 1620 pixels.

Het punt is dat foto's heel verschillen worden aangeleverd.
De kleinste foto afgelopen dinsdagavond was 79 KB met 72 dpi. Dat gaat dus nooit goed.
Je kunt overigens niet van degene die de foto's klaarmaakt voor projectie verwachten die die ze op de juiste aantal pixel terugbrengt.

Blijft natuurlijk dat er beamers zijn die veel scherper kunnen afbeelden dan onze beamer.
Ook blijft over de kleurafwijking die we steeds weer ervaren. Met een gecallibreerde TV zal die afwijking geringer zijn.

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 08-01-2015 16:05

Dat gedoe met die pixels snap ik niet helemaal maar kan iemand me antwoord geven op de vragen die ik gesteld heb?

Groet, Jannie

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 08-01-2015 17:47

Jannie,

Uiteraard hebben we een probleem wat betreft de opslag een de grootte van het beeldscherm.

Ik weet het niet zeker maar het projectiescherm zal iets tussen de 150 en 180 cm zitten.
De TV zal ongeveer 125 cm breed zijn of we moeten naar een nog groter apparaat.

Of we toestemming krijgen om het ding aan de muur te bevestigen, geen idee? maar willen we dat? Kans op schade is dan redelijk groot plus dan dat andere mogelijk in de verleiding komen om de TV te gebruiken.

Het lijkt een goede optie maar er zitten dus nogal wat praktische bezwaren aan.

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 08-01-2015 19:37

Nog even over pixels en dpi.

De sensor van de camera bestaat uit 3 lagen. De ene laag is gevoelig voor rood, de tweede laag is gevoelig voor groen en de derde laag is gevoelig voor blauw.
Elke laag bestaat uit een groot aantal gevoelige plekjes(photosites). Het enige wat zo'n plekje doet is een klein spanninkje afgeven afhankelijk van de lichthoeveelheid die er op valt.
Dat geldt dus voor 3 photosites boven elkaar.
De software in de camera berekend nu, op basis van de hoeveelheid elektriciteit van elke photosite welke kleur daar bij hoort. Dit gebeurt bij jpeg in de camera. Bij Raw gebeurt dit op de computer.
Deze informatie van kleur wordt pixel genoemd.

Moderne sensoren hebben wel 6000 of meer pixels op de lengte van 36 mm bij 4000 bij 24 mm. (full frame 36 x 24 mm)

Onze beamer kan 1080 pixels in de breedte laten zien dus 4000 pixels is veel te veel en moet worden omgerekend van 4000 naar 1080 pixels.
Dat is wat Michel bedoelt.

Dan dpi.
Dat is veel gemakkelijker uit te leggen.(dots per inch)
Een printer gaat bij 72 dpi, 72 druppeltje per inch(2,54 cm) spuiten
Als een foto is gemaakt met een instelling van 240 dpi zullen de druppeltjes dus dichter op elkaar liggen en een veel betere afdruk geven dan bij 72 dpi.

Bij een beeldscherm houdt men die norm van, omgerekend, 72 dpi ook aan vandaar dat een foto voor webgebruik prima op die waarde kan aanbieden.

Die waarde gaat overigens wel op de schop. Een retina scherm van Apple heeft, omgerekend, al een resolutie van 220 dpi. Vandaar dat de foto's daar ook mooier zijn, mits men een beeld aanbiedt dat een hogere resolutie heeft.

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 09-01-2015 07:22

Duidelijk verhaal Jan! Ik had er al wel eens het een en ander over gelezen maar niet echt begrepen. Het begint me nu te dagen. Dank je wel.

Groet, Jannie

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 09-01-2015 22:34

Vanmiddag naar Cameranu geweest.
Bijna de halve fotoclub liep daar rond dus heel gezellig tijdens het wachten.

Ik was er snel klaar omdat men niets doet met projectie.

Toen naar Frank Doorhof. Die heeft zijn hele computergebeuren aan de kant gezet en richt zich nu geheel op de fotografie met daarbij ook presentatie en projectie.
Na een inleiding met daarin de discussie zoals wij die nu voeren op het forum bleek dat men niet afwijzend staat tegenover een TV maar dan wel een grotere dan wij tot nu toe bespraken. 140 cm is volgens hen echt te klein. De bezwaren zijn duidelijk. Niet praktisch in onze situatie.


Dan naar projectie.
Vereiste was dat we in het donker projecteren. Bij daglicht of kunstlicht is het een heel ander verhaal en is voor ons niet te betalen.
Men stelde voor om een afspraak te maken, samen met een aantal clubleden, om onze beamer, met de door ons gebruikte laptop, naast een aantal beamers van andere kwaliteit aan ons te tonen met daarbij wat uitleg over beamers.
Men stelde mij een professionele beamer voor die binnen ons budget past die bij aflevering door hen vooraf gekalibreerd wordt. Bij de beamer die wij nu hebben zijn er bijna geen mogelijkheden tot kleurcorrectie.
Volgens hen zullen we versteld staat hoe onze eigen foto's, die we dan mee kunnen nemen, er bij een goede projectie uit kunnen zien.
Ook zij gaven aan dat een foto die tot 1080 pixels breedte is teruggebracht het beste resultaat geeft bij de projectie, zie Michel zijn verhaal.

Verder is er nog even over ons projectiescherm gepraat. Dat is ongeveer 5 jaar geleden door hen geleverd. We moeten even controleren welk merk we hebben en welk type. Het scherm heeft ook een belangrijke functie.

Dus de vraag: Wie wil mee naar een demonstratie van diverse beamers.
Eerst even belangstellenden inventariseren. Frank en Annewiek hebben het razend druk dus een datum ligt nog even open. Waarschijnlijk wordt het op het eind van de middag op een vrijdag.

Jan
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 10-01-2015 08:05

Ik zou wel mee willen. Vraag me alleen af of ik wel kritisch genoeg kan kijken.

Groet, Jannie

Plaats reactie