Help!!

Mededelingen en vragen over cameras, lenzen en toebehoren en software
Plaats reactie
Gast

Help!!

Bericht door Gast » 15-12-2013 20:59

Wie kan mij antwoord geven op de volgende vraag, zaterdag heb ik een paar keer last gehad dat mijn camera dienst weigerde.
Als ik na een foto genomen te hebben door mijn zoeker zag was het beeld halfdonker en weigerde de camera af te drukken. Camera uit gedaan en weer aan gedaan hielp niet direct ook het opnieuw wisselen van de lens bood niet direct een oplossing.
Na een twee minuutjes werkte de camera weer voor een tijdje.
Komt iemand dit probleem bekend voor, kan het zijn dat de spiegel om één of andere reden bleef haperen??

Alvast bedankt voor re.

Sake.

@lien
moderator
Berichten: 1048
Lid geworden op: 16-05-2013 22:35

Bericht door @lien » 15-12-2013 21:38

Dit is mij ook overkomen.
Omdat eea nogal een lang verhaal werd stuur ik je het per mail op.

Kortweg:
- mechanisch probleem/ slijtage
- softwarematig probleem
- kou en vocht.
Groet,
Annelien

Website: www.annelienvdheide.nl
Flickr http://www.flickr.com/photos/70778009@N02/
Alles is al een keer gefotografeerd, helaas nog niet door mij!

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2013 15:47

Ik reageer nog even op de vorige berichten, het blijkt dus niet een probleem met de camera te zijn maar met de kitlens, de lamellen van het diafragma blijven hangen., De lens staat nu helemaal op zwart ik zie door de lens een heel klein gaatje.
Es kijke of dat te repareren is.

Sake.

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 28-12-2013 16:07

Hallo Sake,

Duur geintje, meestal vervangen ze het hele diafragma.
Je geeft aan dat het een kitlens is. Misschien kun je op internet een andere te pakken krijgen. Een kitlens kost minder dan een reparatie (bij mij was dat 135 euro voor een duur groothoekobjectief.
Kitlenzen hebben niet zo'n goede reputatie wat kwaliteit betreft dus ik zou overwegen om de kosten voor de reparatie te gebruiken om een startkapitaaltje te hebben voor een goed basisobjectief.

Sterkte!

Jan P
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2013 16:19

Dank Je Jan, maar ik ben even gaan googelen en de lens wat beter bekeken, als het zoomgedeelte uitgeschoven staat kan daar stof in komen, daar ik nogal veel lens wisselingen doe, omdat mijn lenzen elke keer een kleine stap doen. Op een forum spraken ze over stof en dat te verwijderen is met lucht.
Goed wij hebben een compressor met 8 bar, genoeg lucht dus, ik heb op een flinke afstand lucht geblazen in de lens, hem weer op het toestel geplaatst en ja hij deed het weer, heb een twintig keer afgedrukt met diafragma 22 en tot nu toe blijft hij open gaan. Ook kan vettigheid een probleem zijn, heel voorzichtig is dat zelf op te lossen. Het blijkt vaak aan de lamellen te liggen.
Ik wacht nu eerst af of deze actie voldoende geweest is.
Heb zo ook al eens een sensorvlek verwijderd :braaf2:

Sake.

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2013 20:15

Dat is een nadeel van dit type lens, als je naar tele gaat vergroot je het volume van de lens waardoor je elke keer lucht van buiten aanzuigt. Gewoon even 8 bar erop en weg is het diafragma en het stof, nooit meer vast zittende lamellen. (grapje)

Klusje voor de zaterdagavond voor de borrel.

Vr. gr. Frans

Gast

Bericht door Gast » 28-12-2013 20:35

Frans schreef:Dat is een nadeel van dit type lens, als je naar tele gaat vergroot je het volume van de lens waardoor je elke keer lucht van buiten aanzuigt. Gewoon even 8 bar erop en weg is het diafragma en het stof, nooit meer vast zittende lamellen. (grapje)

Klusje voor de zaterdagavond voor de borrel.

Vr. gr. Frans
Precies Frans, 8 bar maar wel voorzichtig :giechel:

Sake.

Plaats reactie