Jaarthema 2011 : Urban

Mededelingen over fotowedstrijden, ingezonden fotos en uitslagen (Thema clubfoto van het jaar, Bondsfotowedstrijd, Foto Individueel, Foto-online etc)
Gast

Bericht door Gast » 17-02-2011 23:05

In de laatste Zoom staat een verslag over een fotoreportage in tsjernobyl.
Dat is wel het ultieme op het gebied van Urban. Komt de geigerteller ook nog eens van pas.

Gast

Bericht door Gast » 18-02-2011 09:41

Mij spreekt dit onderwerp wel aan, maar ik ben bang dat de meeste leden van ons cluppie dit niet voor ogen hadden met Urban.
Ik denk dat de meesten dachten aan "iets" stedelijks, toen ze dit kozen.

Het is een lastig onderwerp, simpel gezegt , wij hebben in Nederland niet veel meer van dit soort plekken.

Je zult naar bv Doel in België kunnen gaan, maar daar zal ook niet veel meer van over zijn, ( zie mijn topic "spookdorp" van bijna 2 jaar geleden.)

Er zijn wat risico's bij het maken van dit soort opnames, gewoon weg omdat je niet op zulke locaties mag vertoeven.....ze zijn vaak afgesloten, middels een hek met slot.

Ook in Duitsland zijn nog redelijk veel van dit soort locaties, al houden de "prof.urban fans" deze natuurlijk geheim.

Al met al zal het een lastig onderwerp zijn voor veel van onze clubleden.

Mij maakt het niet uit, ik ga van de zomer naar Frankrijk, daar zijn vast ook nog wel veel verlaten gebouwen...hoop ik...

Maar ik denk dat we toch beter Landschappen hadden kunnen kiezen.
Daar kunnen alle leden mee uit de voeten.... landschappen liggen bij een ieder om de hoek!

Evert Jan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10-02-2009 00:23

Bericht door Evert Jan » 18-02-2011 09:59

Het mag toch best een beetje lastig zijn, vind ik. Houd de bovenkamer aan de gang. :idea: :idea:
Ik vind wel, dat architectuur er vlak naast ligt. Die foto met de trappen bijv.
Evert J@n

ps
Zat even rustig - zonder telefoon - te denken. Daarna gegoogled op slopen en sloopwerken. Daar liggen toch wel wat ideetjes.
Misschien opent het een weggetje naar Urban.
EJ

Gast

Bericht door Gast » 18-02-2011 17:43

Ik had hier wel een voorstelling bij , wist wel wat urban inhield. Ook snap ik dat het niet even gemakkelijk is, vooral omdat we niet veel hebben hier in Nederland, maar misschien idd wel op je vakantie...
Ga me hier nog wel meer in verdiepen, (vooral ook waar je oude locaties kan vinden) maar het lijkt mij dus wel uitdagend.

Gast

Bericht door Gast » 18-02-2011 19:06

Hm. Heb hier niet zo bij nagedacht, wist wel dat dit gedaan werd, maar dacht dat dit de extreme kant van urban was. Ik dacht meer aan de letterlijke vertaling nl 'stedelijk' en denk hierbij aan stadsgezichten, maar dan meer de gezichten die niet vaak in beeld worden gebracht, zoals rommelige terreinen, met graffiti besmeurde tunnels, dit soort dingen. Dat kun je overal wel vinden, misschien maakt dit t thema wat toegankelijker en hoeven er geen halsbrekende toeren worden uitgehaald...
Overigens vindt ik het nog steeds een erg leuk en uitdagend thema!

Gast

Bericht door Gast » 20-02-2011 21:09

Ben toch nog weer aan het zoeken geweest en vond de volgende tekst, waaruit blijkt dat het toch nog een heel breed begrip is zodat het eigenlijk voor iedereen toegankelijk is denk ik.

Citaat van het Photo Digitaal Forum:

Urban photography is samen te vatten in straatfotografie (hehe, eindelijk een nederlandse term gevonden ) of stadsfotografie.

Urbex is dat ergens ook, maar dan gericht op verlaten gebouwen die je gaat ontdekken, waarbij je overigens met het betreden van een dergelijke omgeving wel wat regeltjes aan het overtreden bent.. Urbex is dan ook vaker juist gericht op de binnenkant van een gebouw, terwijl je bij Urban fotografie lekker buiten rondloopt.

Bij beide genres zijn er trouwens situaties denkbaar waarbij je bij Urbex juist de buitenkant voor de lens neemt, bij Urban kunnen ook foto's voorkomen die binnen zijn genomen.
__________________
Redacteur Photo Digitaal

Dus ook straat en stadsfotografie.

Ook nog even een link http://www.fotosvanfred.nl/serie-08/ser ... me-nl.html

Sake.

Gast

Bericht door Gast » 20-02-2011 22:20

Ben het wel met Jennifer eens wat betreft de verlaten tunnels, rommelige flats of graffiti bespoten muren. En de verklaring van Sake verduidelijkt ook weer het een en ander: straatbeeld. Daar kunnen we wel mee uit de voeten, toch?

Ik vind het wel een uitdaging en het jaarthema hoeft voor mij niet simpel te zijn. Een beetje nadenken over je foto en zoeken naar de juiste locatie (of je komt er toevallig eentje tegen) geeft mij meer beleving aan het fotograferen.

ik blijf des voor het thema Urban.

Evert Jan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10-02-2009 00:23

Urban

Bericht door Evert Jan » 27-02-2011 18:06

Afbeelding

is dit de goede richting??
Dit kwam zo maar op mn pad ivm toewijzing huis van mn dochter!!
Niets gecropt, maar zou wel kunnen??
Evert J@n

Gast

Bericht door Gast » 28-02-2011 20:52

Zeker in de goede richting. En je had toestemming dus legitiem ;-)
Nu is het wel duidelijk een pand in renovatie-staat en niet zo zeer verlaten natuurlijk, maar dat maakt niet uit. Wat ik al zei moet het thema voor iedereen wat toegankelijker zijn.

Het stuk plafond met de lamp vindt ik het mooiste stukje uit de foto. Wanneer hier meer aandacht op ligt, wordt het voor mij wat mysterieuzer. Weet enkel niet of je dat alleen met croppen redt. Ben ook wel benieuwd naar wat er achter in dat halletje bevindt...

Maar volgens mij past dit prima in het thema!

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2011 13:34

Ik denk ook dat dit prima aan Urban voldoet!
Op zich vind ik de foto nog niet zo sterk, maar wat er dan anders zou kunnen kan ik je helaas ook niet vertellen.
Ook ik vind de lamp een mooie blikvanger, misschien kan je je daar meer op richten.

Wat voor woning is het trouwens, doet me erg denken aan een arbeidershuisje waar we 12 jaar geleden een tijd in gewoond hebben!

Plaats reactie