Statief

Alles over spulletjes zoals schermen, statieven, draagtassen, etc.
Plaats reactie
Gast

Statief

Bericht door Gast » 13-02-2009 21:40

Ik heb vanmiddag Cameranu bezocht voor een eenvoudig statief.
De keus viel op een Velbon PH157Q. Een niet al te duur statief wat mij stevig genoeg leek voor een begin.

We gaan later in het jaar op reis en dan wil ik heel graag een lichtgewicht statief erbij halen: Carbon bijvoorbeeld.

Het statief moet goed laag en hoog ingesteld kunnen worden en daar bovenop een goede kop die de EOS40D + lens + flitser moeten kunnen dragen (en draaien).

Wie o wie kan me voorzien van een goede tip of type?

Gast

Bericht door Gast » 13-02-2009 22:32

Gert,

Ik heb de Manfrotto 190MF3 met een Manfrotto balhoofd 486RC2
Dit statief bevalt uitermate goed. Het is goed te verstellen de hoek van elke poot kan afzonderlijk ingesteld worden, dus tussen de rotsen oid is er altijd een stand te vinden zodat het geheel stabiel staat.
De midden zuil kan er uit en dwars in het statief gemonteerd worden waardoor de camera er “naast”komt te hangen, op deze manier kan de camera bijna tot op de grond komen
Ook kan ik een balhoofd adviseren. Het is erg vlug te verstellen en met een knop in alle richtingen vast te zetten.
Ik gebruik hem met een Canon 20D Met diverse lenzen waaronder een Canon 100-400
Als het waait of andere trillingen de stabiliteit van het statief kunnen beïnvloeden kan je een gewicht ( je fototas ) aan de midden zuil hangen waardoor het gewicht word vergroot en het geheel minder instabiel is ( hoe zwaarder hoe stabieler)

http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/2272

Gast

Statief

Bericht door Gast » 16-02-2009 19:48

Gert,

Ik heb een Gitzo GT 3541 L statief met omkeerbare middenzuil.
Daarop een Gitzo balhoofd G1278 M.
Deze is zeer soepel in het gebruik. Hier merk je het prijs/kwaliteits verschil
Het hele zaakje is niet bepaald gekoop, maar het is het neusje van de zalm.
Ik heb bewust gekozen voor een uitstekende kwaliteit en ook bewust een balhoofd en geen video kop ( je weet wel met de draai - en richtstegels)
Een balhoofdkop kun je prachtig instellen door zijn flexibelere balhoofd.
Er zit meer "bewegingsvrijheid" in een balhoofd dan een videokop.
Maar het blijft een persoonlijke keuze.
Gewoon proberen in de winkel zou ik zeggen.

Suc7 met je keuze.

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2009 23:54

Ik heb bij CameraNu ook een prachtig statief gezien van een ander merk. (Ik zal ze morgen nog even bellen wat voor merk/type/prijs).
Het statief was voornamelijk gemaakt van carbon fibre poten, kon snel in elkaar worden getrokken en de drie poten konden heel stevig in diverse hoeken worden ingesteld.
De midden zuil kan ingekort worden zodat de camera heel laag boven de grond kan hangen en aan de onderzijde van de zuil is tevens een haakje voor de de rugzak of tas aanwezig om meer stabiliteit in het statief te krijgen.

De poten kunnen ook nog omhoog worden geklapt om het geheel mee te nemen. Ik zal nog even zoeken, anders even bellen en mocht ik het weten dan vermeld ik het hier.

Bedankt voor de tips!

Gast

Bericht door Gast » 16-02-2009 23:59

Afbeelding


Afbeelding

Gevonden! REDGED!

Kenmerken Tripod:
- Carbon fiber 7 layer
- 4 secties met rotatie lock
- Tube: 24 mm
- Max. Hoogte: 141 cm.
- Min Hoogte: 12,5 cm
- Opgevouwen lengte: 38 cm
- Gewicht: 0,9 kg

Prijs 349 Euro (wow!)

Plaats reactie