Drup drup drup...

De dos en don'ts van het fotograferen.
Plaats reactie
Gast

Drup drup drup...

Bericht door Gast » 09-02-2009 20:13

Afgelopen zaterdag liet Cor een aantal foto's zien van druppels die eigenlijk net niet helemaal waren geworden als Cor had gehoopt.
Ik kwam net op "mijn" fotografieforum een topic tegen met foto's van druppels en moest gelijk weer aan Cor denken.... tenminste... aan zijn foto's :wink:

Afbeelding

Afbeelding

De toelichting die de fotograaf erbij plaatste:
Camera op statief.
M-stand met een sluitertijd van minimaal 1/250e en een diafragmawaarde van minimaal F/8
2 flitsers op afstand, de ene schuin aan de voorkant en de ander schuin erachter. (1 op afstand kan ook prima als je er vrij kort op zit als je een externe flitser gebruikt) Zet beiden op manueel en probeer middels hoge lichten en je histogram een goede belichting te vinden.
Isowaarde zo laag mogelijk.
Egale achtergrond.
Druppende kraan.
Glas eronder welke een vrij grote opening heeft.

Zorg ervoor dat je handmatig scherpstelt, testen waar ie de druppel scherp zet. Belichting kun je variëren door de 2e flitser op de achtergrond te zetten zodat ie als een reflector werkt.
Met kleurstoffen en een pipetje kun je in de studio ook hele leuke effecten bereiken. Heb je dat niet, dan kun je misschien met fotosjop een beetje stoeien met de kleuren.


Miriam heeft ook foto's gemaakt van druppels... misschien kan zij nog een aanvulling doen waar we iets aan hebben...

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2009 20:18

oooo.... dit is zo lastig !!... om de juiste timing te hebben om het knopje in te drukken...
ik heb hier ook pogingen toe gedaan in het verleden.
ook moet je de juiste afstand-scherpte goed hebben.

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2009 20:31

ik heb ze gevonden... niet zulke mooie als jij laat zien Janine...
ik heb een palmboomje...
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2009 20:48

Nou... misschien had een iets egalere achtergrond een rustiger beeld opgeleverd, maar de "druppel" is toch goed gelukt!

Misschien kan je "even" vertellen wat je opstelling en exif was. Ben wel benieuwd hiernaar....

Gast

Bericht door Gast » 09-02-2009 20:57

Ik weet nog dat ik zomaar een achtergrondje heb gebruikt...een bloemenschaal, ik had niks anders toen...
70 mm- F11- 1/60- statief.
Ik had de externe flitser links staan op het aanrecht en ik heb ingeflits met de flitser die op de camera zit.
meer weet ik niet meer..is te lang geleden :?

Wat ik nog wel weet dat er heel wat foto's zijn geschoten om een beetje redelijke druppel te kunnen vangen....TIMING :roll:

Misschien dat het beter lukt met mijn studioset...

Plaats reactie