Trouwfoto's

De dos en don'ts van het fotograferen.
Plaats reactie
Gast

Trouwfoto's

Bericht door Gast » 15-05-2009 09:49

Volgende week woensdag 20 mei ga ik samen met een vriendin fotograferen bij een bruiloft. Heeft er iemand van jullie ervaring met het maken van trouwfoto's en tips & trucs voor mij?

Bijvoorbeeld op welke ASA stand ik mijn camera het beste kan zetten, wat ik moet om de jurk niet flets in beeld te krijgen (hij is cremewit), wat te doen zonder externe flitser, wat zijn leuke poses zijn voor het paar...

Ik ben de hele dag in touw met het maken van:
- voorbereidingsfoto's
- familiefoto's (geposeerd)
- locatie foto's (geposeerd)
- plechtigheidfoto's
- feestfoto's

Alle technische en artistieke tips en voorbeelden zijn welkom!

Gast

Bericht door Gast » 15-05-2009 12:29

Hoi Wilma,

#1;Ik zou de instelling zo zetten dat je hooglichten, het klipperen van witte delen zichtbaar zijn. Je kunt dan snel zien of er bij de opnames overbelichte delen zitten, en dan altijd onder belichten.
#2; ASA is volgens mij uit de analoge tijdperk met rolletjes, toch :?:
:wink:
Dat hangt natuurlijk af, hoeveel licht je hebt. Het aantal mm in lens moet corresponderen met je sluitertijd, komt i te laag dan je ISO verhogen.
# 3; Kijk veel op andere sites van bruiloftreportages voor ideeen,
heb ik ook gedaan. Heel veel poses/standjes te vinden.

#4; maak van de familiefoto's meerdere, omdat dan de een zijn ogen dicht heeft en bij de volgende de tweede...
Zoveel mogelijk knippen, er zitten dan altijd goede foto's tussen.

#5; extra volle batterijen mee nemen!

#6; extra geheugenkaartje is ook altijd handig.

Suc6 er mee en misschien heeft een ander ook nog tips en trucs..

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 15-05-2009 12:30

Een mooie opdracht, ook wel spannend.

Als er een beroepsfotograaf bij is let dan op dat je die niet in de weg loopt. Het is uiterst vervelend als je elkaar staat te verdringen.
Ga geen foto's maken van poses die de beroeps heeft neergezet.
Als je zelf de hoofdfotograaf bent stel dan duidelijke grenzen.

Om een trouwjurk goed te belichten is een hele klus. Het is een groot licht vlak tegen een meestel donkerder ondergrond.
De tip die ik je kan geven: werk in Raw, eventueel in Raw + Jpeg.
Mocht niet bekend zijn in het verwerken van RAW-bestanden dan is dan van later zorg. Er is niets ergers dan een jurk zonder enige tekening.

Fotografeer niet in de felle zon. Slagschaduwen zijn bijna niet te verwijderen. Zoek de schaduw op. Ideaal is een (licht) bewolkte dag. Laat de mensen niet in de zon kijken want dan gaan ze met hun ogen knijpen.

Maak de opnames wat ruim, zodat je later het beeld eventueel nog recht kunt zetten, compositie kunt verbeteren enz. Daarna uiteraard croppen.

Uiteraard werk je op een zo hoog mogelijke resolutie.

Neem voldoende batterijen mee, in ieder geval twee. Laat een batterij laden terwijl je de ander gebruikt. Dus niet twee batterijen in de batterypack omdat ze dan tegelijk leeg kunnen zijn.
Let op dat een beeldscherm achter op de camera vrij veel vermogen vraagt.

Werk met een zo laag mogelijk ISO-getal.

Zonder externe flitser lijkt me bijna niet mogelijk. Wat te doen met een groepje die tegen het licht staan? Niet direct flitsen maar altijd indirect of met een bouncer op de flitser.

Flitsers kun je ook huren evenals bijv een objectief, tele of groothoek.

Ik zou in ieder geval een aantal proefopnamen maken, het liefst voor de grote dag.
Maak extreem veel opnamen met steeds verschillende instellingen op de camera.

Bij het fotograferen van bijv. de receptie zou ik de camera op automaat zetten. Meestal geeft dat een prima verlichting. Ik werk dan vaak met een groothoeklens.

Geef je beeldmateriaal niet af en zorg zelf voor de afdrukken.
Als je het materiaal toch afgeeft, dan alleen de opnamen waar je tevreden over bent en niet alle opnamen van de dag.
Eventueel zelf zorgen voor het plakboek.
Een oud clublid gaf de eerste keer dat ze een trouwreportage deed haar materiaal af. De opnamen werden extreem goedkoop afgedrukt. Dit veroorzaakte problemen omdat zij zgn alle opnamen te blauw had gemaakt. Er was nog niet betaald. Je begrijpt wat er toen gebeurde.

Zorg ook zelf voor bijbestellingen.
www.profotonet.nl kan ik je aanbevelen.

Zorg voor een reële prijs, dus niet alleen aan de afdrukken maar ook aan het gebruik van de camera, flitser, batterijen, een dag werken op locatie, dan nog een flinke tijd voor de verwerking van de opnamen.

Spreek een redelijke termijn af, bijv 3 weken, voordat je de materialen kunt leveren.

Het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes.
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 15-05-2009 13:49

Ik heb zelf geen ervaring met het maken van een bruiloftsreportage, maar ik weet dat je dit niet moet onderschatten. Een goede voorbereiding is belangrijk.

Een paar aanvullende tips die ik nog kan geven:

- Bekijk heel veel voorbeelden van bruidsreportages. Er is genoeg te vinden op internet. Je krijgt dan een goed beeld van de mogelijkheden en momenten die je niet mag missen.
- Neem van tevoren met het bruidspaar de dag door, zodat je weet wat je kan verwachten.
- Trek zelf niet te opvallende kleding aan. Je wilt toch zo min mogelijk opvallen.
- Schiet je kaartje niet helemaal vol. Wissel deze als de gelegenheid zich voordoet om te voorkomen dat je op een onhandig moment met een volle kaart zit.
- Van tevoren je kaartjes formatteren of leeg maken. Niet pas bij het wisselen, je zal je maar vergissen.
- Je statief en tas ergens neerzetten waar ze niet al te veel opvallen en dus niet op de foto's komen te staan
- Een hogere Iso kan - als het nodig is - best voor een bruiloft, beter wat ruis dan bewogen of lelijk geflitst. Kijk wat je camera aankan...
- Een potje met compactpoeder en een kwast is handig tegen glimkoppen, zowel bij de bruid als bij de bruidegom.
- Maak ook veel close-ups en detailopnames... leuk voor de afwisseling in het fotoboek.

Wel heel erg leuk dat je een bruiloftsreportage gaat maken. En goed om het samen met een vriendin te doen, neemt een klein beetje van de stress weg denk ik... Je hebt dan wat steun aan elkaar en kunt zo op twee plaatsen tegelijk zijn... (de één fotografeert het bruidspaar, de ander de familie en vrienden).

Heel veel succes gewenst in ieder geval en we zien natuurlijk graag wat resultaten van je op het moment dat dit kan! :D

Gast

Bericht door Gast » 15-05-2009 18:09

Na zoveel goede tips toch nog een.
Neem wat portret foto's met een groothoeklens dan kun je wat korter bij de mensen gaan staan waardoor de foto's iets persoonlijker worden.
Let er wel op dat je geen gezichten onbedoeld gaat vervormen, grote neus etc.
Succes en ik ben benieuwd.

Gast

Bericht door Gast » 16-05-2009 21:20

WAUW, bedankt voor alle tips! Hier kan ik wel wat mee :D .

Ik zal maandag nog even naar Camera Nu sprinten om nog een extra batterij voor mijn canon eos 350 op te halen. Of hebben ze deze ook voor een redelijke prijs ergens in Emmeloord?? Dixons misschien...?

Ben erg benieuwd hoe het weer wordt woensdag. Met het bruidspaar zijn de lokaties uitgekozen en het zijn allemaal buitenlocaties: in een park, bij de waterpoort in Sneek en bij een molen in IJlst. Kijken of we daar wat leuke (en niet al te standaard) foto's kunnen maken.

De bruid is zwanger en heeft al een aardige buik. Deze wil ze niet te pontificaal in beeld. Wat is dan echt 'not done' qua fotograferen? En hoe wel?

Gast

Bericht door Gast » 19-05-2009 23:01

Helemaal vergeten te zeggen op de clubavond vanavond....
Wilma... ik duim voor een mooie dag morgen, zowel voor het bruidspaar als voor de fotografen! :D

Succes en zet 'em op!!

Gast

Bericht door Gast » 23-05-2009 08:25

Hoe is het afgelopen woensdag gegaan Wilma?
We verwachten natuurlijk wel een verslagje van jouw fotografische belevenissen... :wink: :D

Gast

Bericht door Gast » 23-05-2009 22:08

Ik zal binnenkort proberen een aantal op het forum te zetten. Kunnen ullie het resultaat zien! (en commentaar geven :wink:)

Ik ben alleen nu nog druk bezig met uitzoeken en nabewerken... pfff

Gast

Bericht door Gast » 23-05-2009 22:15

We zien de foto's natuurlijk heel graag tegemoet, maar ik was ook benieuwd naar je ervaringen op die dag. Wat ging er goed, wat ging er fout (als er al iets fout ging), was je zenuwachtig, was het gezellig of zat je in de stress... dat soort dingen. Nou, ik wacht je berichtje wel even geduldig af hoor! :wink:

Plaats reactie