panorama paasei

De dos en don'ts van het fotograferen.
Plaats reactie
ntenlohuis
Site Admin
Berichten: 583
Lid geworden op: 27-03-2014 23:42

panorama paasei

Bericht door ntenlohuis » 14-04-2015 21:49

Voor P52 van week 15 2015 heb ik een panorama paasei foto gemaakt en daarvoor nu de uitleg wat ik heb gedaan.

De bedoeling was om een panorama macro foto te maken van een rij paaseitjes. Mijn Olympus EM1 kan wel de losse panorama foto's maken met bijvoorbeeld een macro lens maar ik kreeg ze niet zo gemakkelijk aan elkaar geplakt. Ik kon wel een programma kopen en daar had ik geen zin in aangezien ik het waarschijnlijk niet vaak zou gebruiken.
De iPhone kan echter ook erg eenvoudig panorama foto's maken wat ik al eerder met succes heb gedaan.


Op de volgende foto zie je de opstelling met rechts een reflector scherm om het licht van het raam achter mij op de rij paaseitjes te richten. Elk beetje licht was welkom op deze bewolkte dag. Daarnaast stond het onderwerp in mijn schaduw.
Afbeelding


Om een vloeiende beweging te krijgen voor een mooie panorama foto heb ik treinrails van Lego (het beste speelgoed ooit!) gebruikt en twee wagonnetjes gemaakt. Hier en daar wat ondersteunende blokjes en wat blokjes als ballast om mijn iPhone in balans te houden. Het linker wagonnetje heeft de iPhone en de ringflash die op continue licht staat ingesteld. Het rechter wagonnetje heeft de voeding van de ringflitser.
Afbeelding


De camera van de iPhone moest door de ringflitser schieten om een zo goed mogelijk beeld te krijgen zonder schaduwen. Om de iPhone niet in de war te brengen moest de trein heel langzaam bewogen worden.
De paaseitjes staan schuin tegen een klein ladenkastje. Dit moest wel omdat de paaseitjes van bovenaf niet goed (moet dan weer uit de losse hand of wellicht met een duur railsysteem) te fotograferen zijn. De iPhone glijdt dus over de eitjes onder dezelfde hoek waarbij de ringflitser ze constant verlicht van verschillende richtingen.
Afbeelding


Dit is het resultaat geworden. De witte achtergrond heb vervangen voor een gekleurde doek (geen photoshop) omdat het anders te saai werd.
Afbeelding


Dit was een leuk projectje om te doen omdat de iPhone voor panorama's van dichtbij niet bedoeld is. Maar in eerste instantie moest het nog een veel extremere panorama worden want ik had 1:1 macro als doel. Daar ga ik nog mee verder experimenteren.
Nando
-----------------------------------------
Allways look on the bright side of life.

Gast

Bericht door Gast » 15-04-2015 07:43

Hoi Nando

Wat een leuk experiment en een mooi resultaat! Dat Lego het beste speelgoed ooit is ben ik helemaal met je eens.

Duidelijk je manier van werken in beeld gebracht. Super.

Groetjes, Jannie

Cobie
Site Admin
Berichten: 934
Lid geworden op: 17-09-2011 16:32

Bericht door Cobie » 15-04-2015 09:26

Super Nando, zoveel (denk)werk om een originele paasfoto te maken :klappen:
Mooi dat je ook laat zien hoe dit tot stand is gekomen.

Ronnie
Berichten: 179
Lid geworden op: 02-12-2014 23:20

Bericht door Ronnie » 15-04-2015 23:29

Nando, mooie duidelijke uitleg met foto's erbij.
Leuk om te zien hoe je techniek gebruikt om een panorama foto te maken.
Dit heeft je toch weer even tijd gekost om het uiteindelijke resultaat te bereiken.

Zet mij ook weer aan het denken wat er nog meer mogelijk moet zijn.

ntenlohuis
Site Admin
Berichten: 583
Lid geworden op: 27-03-2014 23:42

Bericht door ntenlohuis » 15-04-2015 23:47

Tja, wellicht neem ik dat p52 project iets te serieus (en dan uit drie foto's nog steeds niet kunnen winnen...).
Maar ach, ik heb lol en moet elke weer weer iets nieuws verzinnen. Het maken van de foto is meestal redelijk stressen omdat het uiteindelijke werk altijd pas op zaterdag plaats vindt. Maar onder tijdsdruk doe ik ten minste nog iets.
Nando
-----------------------------------------
Allways look on the bright side of life.

Plaats reactie