Afwijkende belichting

De dos en don'ts van het fotograferen.
Plaats reactie
Gast

Afwijkende belichting

Bericht door Gast » 12-04-2009 23:01

Na mijn avontuur met het aanpassen van mijn tussenringen moest er natuurlijk ook even een paar foto’s mee gemaakt worden. Dus statief gepakt camera erop en knippen maar
Dus de eerste foto’s op de laptop bekeken en die waren veel te donker
Mijn eerste gedachte was dat het ombouwen niet gelukt was maar dat was het niet, er kwam licht via de zoeker binnen als je de camera op een statief zet en je hoofd voor de zoeker weg haalt valt er licht binnen. Dat licht beïnvloed de belichtingstijd waardoor de foto’s te donker worden. Nu hou ik mijn hand voor de zoeker en dan gaat het goed.
Ik weet niet of het aan mijn camera ligt of dat andere ook die ervaring hebben

Afbeelding
Zonder hand

Afbeelding
Met hand

jpesman
Berichten: 268
Lid geworden op: 29-12-2008 21:36

Bericht door jpesman » 12-04-2009 23:26

Klopt, dit is een bekend verschijnsel.

Bij Canon zit aan de draagriem een rubber plaatje dat je in dit geval voor het occulair kunt doen.
Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort

Gast

Bericht door Gast » 12-04-2009 23:32

Dat verschil is wel enorm groot Ernst. Wat heb je aan de ringen aangepast als ik vragen mag?

Ik heb met mijn camera net even een stel foto's gemaakt om te testen wat jij hebt meegemaakt. Hand op de zoeker en zonder. Ik ben zulke grote verschillen in de belichting niet tegen gekomen.

Gast

Bericht door Gast » 12-04-2009 23:37

Gert,
deze verschillen zijn zo groot omdat de zon vol in de zoeker scheen
m.a.w. de zon stond achter mij
ik heb de ringen zo aangepast dat er nu een EFS lens op past

Gast

Bericht door Gast » 13-04-2009 00:04

Ik las net het verhaal ja. Knappe onderneming. Zal dat van die belichting met volle zon ook eens proberen. Temeer omdat de EOS40D ook 'live view' heeft. Ben wel benieuwd naar dat soort dingen, altijd handig om te weten.

Plaats reactie