Hoe maakt hij die foto ?

De dos en don'ts van het fotograferen.
Plaats reactie
Gast

Hoe maakt hij die foto ?

Bericht door Gast » 14-10-2012 13:37

Op de cubavonden zie je regelmatig foto's voorbij gaan. Er wordt wat verteld over compositie enz. en hoe het beter zou kunnen. Nu kan ik mij voorstellen dat er leden zijn die lid zijn geworden om wat te leren van de andere leden en zich afvragen bij het zien van een foto, "ik zie de foto, best mooi, maar hoe heeft hij die foto gemaakt, kan ik dat ook, of heeft hij speciale spullen". Je probeert toch eerst iets na te doen, zo hebben we het allemaal geleerd. Ik heb hier een foto van paddestoelen. Een alledaags onderwerp in deze tijd.
Afbeelding

Je loopt door het waterloopbos en je ziet dit groepje paddestoelen. Wat nu.

Het zijn kleine paddestoelen dus kort erop, geen zon dus weinig licht, geen flitser anders wordt het licht te hard. Lange belichtingstijd, statief belangrijk. Hieonder mijn opstelling voor deze foto.
.
Afbeelding

Ik kwam dus op de volgende opstelling:
camera met scharnierend scherm , macrolens .
statief plat op de grond, middenzuil horizontaal, daaronder de camera,
Via het live view scherm kon ik een goede compositie maken en door het beeld 5x en 10x te vergroten is er goed scherp te stellen. Daarna met 2 sec vertraging belicht( zgn zelfontspanner). Iets overbelicht i.v.m. de witte paddestoelen, anders worden ze grijs.Toen waren we weer een half uurtje verder. Je moet dus geen haast hebben.
Als alternatief kun je ook tussenringen gebruiken, werkt ook prima.
I.p.v.live view is ook een hoekzoeker te gebruiken, en anders plat op de buik (plastic zak meenemen!!)

Ik wens een ieder veel succes met het fotograferen van paddestoelen

Vr. gr, Frans

Gast

Bericht door Gast » 14-10-2012 18:10

Wat leuk dat je dit zo uitlegt!

Gast

Bericht door Gast » 14-10-2012 18:56

Kijk dit is van elkaar leren en dat is toch ook het doel van een fotoclub, ik heb in de jaren veel bijgeleerd maar wil nog veel meer leren.
Bedankt Frans.

Sake.

Cobie
Site Admin
Berichten: 934
Lid geworden op: 17-09-2011 16:32

Bericht door Cobie » 15-10-2012 10:40

Mooi resultaat (de paddenstoelen) en duidelijke uitleg.
Goed initiatief :top: Frans bedankt.

Plaats reactie