Geplaatst: Zo Jun 07, 2009 7:31 pm Onderwerp: Kleur beheer
Beste clubleden, tijdens de laatste clubavond is er uitgebreid gesproken over kleurbeheer.
Ik heb het één en ander aangepast in de camera en PS, alleen een overzetting van 8 bits naar 16 bits is wel mogelijk maar dan kan ik de bewerkte foto niet meer opslaan in Jpeg. Wat zou hier mis kunnen gaan.
Graag hulp, dank je.
Sake.
Geplaatst: Zo Jun 07, 2009 7:46 pm Onderwerp:
Ik zou je wel willen helpen Sake, maar ik heb geen flauw idee!
Hopelijk weet iemand anders het antwoord... _________________ Nikon D80, Nikkor 18-200 VR/AF, Nikkor 50 mm 1.8, Nikkor 28-105 AF Macrolens, Nikon Speedlight SB-900
Geplaatst: Zo Jun 07, 2009 8:49 pm Onderwerp:
Jan, ik heb zowel de camera in Adobe RGB en Cs 3 nu ook in Adobe RGB gezet.
De camera had ik eigelijk al van het begin zo ingesteld. Op zo'n avond leer je de dingen weer beter begrijpen vooral het hoe en waarom. Vandaar dat ik ook probeerde van 8 naar 16 bits te gaan en ik tegen kwam dat Jpeg niet meer tot opslag mogelijkheid behoorde.
In bv Tiff opslaan is een mogelijkheid, maar kan je dan nog een foto laten afdrukken bij bv Profotonet, of moet je dan weer terug naar Jpeg.
Gr sake.
Geplaatst: Zo Jun 07, 2009 9:08 pm Onderwerp:
JPEG heeft alleen een 8bit per kleur profiel. 16 is een heel ander geval. Inderdaad is TIFF het meest voor de hand liggende formaat. Toch zit er in TIFF ook de mogelijkheid tot 'verliesloze' compressie. Dit scheeld toch iets in ruimte, maar dmv verliesloze compressie is het orgineel ALTIJD VOLLEDIG terug te halen.
Dit kan je vergelijken met het inpakken van bestanden (documenten) en die via mail verstuurd naar anderen. Die kunnen de bestanden weer uitpakken, en zonder verloren letters weer lezen.
JPEG daarentegen comprimeerd door te groeperen van pixels. En de verschillen tussen de pixels worden hierdoor (naar mate de compressie stijgt) kleiner. Iedereen weet dat als je de compressie te hoog in steld de foto slecht wordt maar wel kleiner in bestands grootte.
Bij TIFF met ZIP compressie heb je hier geen last van. De foto blijf relatief groot. Als de TIFF orgineel 50MB is (wat vrij normaal is bij 8MP camera's en hoger) dan is de TIFF met ZIP compressie tussen de 40 en 45MB. Je schiet er dus niet heel veel mee op. Open de de TIFF met ZIP compressie naast de versie zonder ZIP compressie zie je geen enkel verschil.
Uiteraard is TIFF ivm RAW tig keer groter, dus wat ik eigenlijk altijd doe ik de RAW bewaren naast een JPEG versie. De JPEG versie is gemaakt met enige compressie waardoor het niet al te veel extra ruimte inneemt, maar wel 'oke' er uit ziet. Moet ik een echte foto hebben, of er mee gaan bewerken dat zoek ik de filename van de RAW op via de JPEG, en pak de RAW en exporteer deze als TIFF naar photoshop.
Als je echter een 8bit JPEG (of TIFF-BMP-PSD-etc.) upconvert naar 16 bit, zal je geen verschil zien. Toch krijg je meer mogelijkheden om foto's te bewerken. Naar 1 bewerking kan hij al effectief meer gaan benutten dan de 8bit. Echt veel kan er niet mis gaan zolang je daarna maar 16 bit blijft. Als je aan het eind terug gaat naar 8bit omdat hij toch in JPEG moet komen, verlies je wederom met de conversie van 16 naar 8bit en daarna nog eens wat door de JPEG compressie.
Als een foto 8bit is, hou ik hem zelf gewoon op 8 bit, met alle bewerkingen. Als hij van orgineel 16bit is hou ik hem 16 bit.
Tegenwoordig kost een 1TB HDD maar 70 euro, dus de extra ruimte die een foto kost maakt het niet veel uit.
TIFF is bij de grote afdruk centrales geen probleem. Zowel 8 als 16 bit niet. Wel kost ook dat veel meer tijd om ze naar hun te uploaden.
- Voorbeeld: Een 16bit TIFF van mijn camera tost 82MB HDD ruimte. Een 8bit TIFF ruim 40MB, JPEG maar 8 tot 10MB. Het versturen naar een afdrukcentrale kost je dus ruim 8x zoveel tijd (in 16bit dan).
(ik zit vaak met WIFI of FTP/RDP aan mijn foto's te werken dan kan het zijn dat de extra ruimte wel veel extra tijd kost om te verwerken/kopieren/uploaden).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Stefan _________________ Canon EOS-50D,
- Canon 17-85 IS USM,
- Canon 70-300 IS USM,
- Canon 50mm f1,8 II,
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum