| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Ramon

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 12:16 pm Onderwerp: Geen scherpe foto |
|
|
Wie kan mij helpen met mijn foto's?
Alle foto's die ik maak zijn niet scherp.Wat doe ik verkeerd?
Mijn camera gegevens zijn:
Eos 500D f/5 1/60 iso-400 belichtingsafwijking 0-stap brandpuntafstand 55 mm witballans Handmatig.
De foto is met lightroom uit de camera gehaald.
Ik heb in Elements de foto alleen omgezet naar jpeg kwaliteit hoog.
 _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jpesman

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 1:51 pm Onderwerp: |
|
|
Ramon,
Leuke foto.
Dat hij niet scherp is kan ik niet goed zien op het bijgevoegde beeld.
1. Ik ben benieuwd welk objectief je gebruikt.
2. Is de foto op statief gemaakt?
3. De ISO-waarde mag wel wat omlaag maar hoeft niet een probleem te zijn.
4. 1/60 sec. mag wel wat korter. Je gebruikt 55mm ofwel 55x1.6= 80 mm omdat je niet fullframe werkt (24x36 mm). Ik raad je aan om bij 55 mm naar 1/100 te gaan, ofwel zo dicht mogelijk bij 1/80mm.
5. Het is verstandig om in een fotobewerkingsprogramma te verscherpen. Dit kan ook in Elements.
6. Welk scherpstelpunt gebruik je. Volgens velen werkt het volgende het meest plezierig: Kies op de camera voor scherpstellen op het middelste punt. Stel nu scherp op het onderwerp dat je scherp wilt afbeelden. Druk dan de ontspanknop half in. Houd die vast en maak de juiste compositie. Druk nu af.
Je hebt flits gebruikt. Probeer de foto ook eens te maken met 1/125s. Overigens, ik zou de witbalans op automatisch zetten. Steeds de witbalans instellen is dan niet nodig en meestal heeft de automatisch stand de witbalans keurig verzorgd. Mocht dat niet zo zijn dan kun je in Lightroom, dat je toch gebruikt, de witbalans iets bij stellen!
Heb je nog vragen stel ze dan gerust.
Succes er mee. _________________ Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 7:47 pm Onderwerp: |
|
|
Het objectief is een canon ef-s 18-135 IS.
De foto is uit de hand genomen.
De witbalans staat nu op auto en blijft daar voorlopig. _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
J@nine Site Admin

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 8:48 pm Onderwerp: |
|
|
Jan heeft volgens mij alles al genoemd wat van belang is en ik heb daar
niet echt iets aan toe te voegen.
Ik weet wel dat niet ieder objectief even scherpe foto's produceert, maar
of die van jou "minder scherpe" foto's maakt, is mij niet bekend. Een foto
die zo uit de camera komt, moet altijd nog naverscherpt worden, zelfs bij
objectieven die heel scherpe foto's opleveren. Dat heb je niet gedaan,
dus daar zou ik mee beginnen...  _________________ Nikon D80, Nikkor 18-200 VR/AF, Nikkor 50 mm 1.8, Nikkor 28-105 AF Macrolens, Nikon Speedlight SB-900
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 10:15 pm Onderwerp: |
|
|
Ik weet inderdaad dat er verscherpt moet worden wan een dslr maakt onscherpe foto's.
Maar in welke mate dit gedaan moet worden weet ik niet precies.
Als ik dit doe krijg ik nog geen nagel scherpe foto's.
Ik hoop dat dit bij de beginners workshop nog van pas komt.
Tot die tijd pruts ik maar wat aan. _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
jpesman

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 10:26 pm Onderwerp: |
|
|
Nagelscherpe foto's moet je op een beeldscherm ook niet verwachten, of je moet een scherm hebben van enkele duizenden euro's.
Een afdruk bij een goede afdrukcentrale, zoals Profotonet, levert pas zo'n beleving op maar dan moet wel alles goed zijn. Op statief, prima belicht, met de hand scherpgesteld, goed verscherpt enz.
Een afdruk bij een zaak als Martin Tank is wel aardig maar haalt het niet bij de zojuist genoemde centrale. Je betaalt er wel wat meer voor maar dan krijg je ook wat. Ik heb een week geleden een afdruk van 60x90 cm laten maken. Haarscherp! Een bestand van 256Mb!!
Als je echt scherp wilt moet je denken aan een Hasselblad van 30.000 euro al komt bijv. een fullframe body met een prima objectief al aardig in de buurt. _________________ Fotografie is meer de kunst van het zien dan van het vastleggen.
E. van Amersfoort |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Za Jan 09, 2010 11:14 pm Onderwerp: |
|
|
Dat wordt dus nog even doorsparen.
Ik kom nog een paar tientjes te kort  _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 12:18 pm Onderwerp: |
|
|
Ramon, wat ik doe is in Raw foto's maken en dan in Ps Cs3 bewerken en scherper maken in raw, daarna overzetten Jpeg.
Ze moeten natuurlijk wel enige scherpte bezitten, maar dat bereik je met je instellingen op de camera. Nog een tip, ik gebruik heel vaak een monopod éénpoots statief) om mijn niet al te vaste hand te corrigeren.
Sake.
Olympus 520, 14/42 m/m, 40/150 m/m, 70/300 (140/600) m/m Fl 36.
Sigma AF 105/2.8 EX DG MACRO Olympus
Meer foto's: http://visser217.blogspot.com/ |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 12:30 pm Onderwerp: |
|
|
Ik zal eens kijken of het werkt met de monopoot.
Hartelijk dank voor de tips. _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Cor
|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 12:56 pm Onderwerp: niet scherp |
|
|
Ramon,
Een scherpe foto begint met het goed vast houden van de camera
Je rechter hand om de body van de camera, wijsvinger op/bij de ontspanknop, linkerhand ondersteunend onder de lens.
Eventueel je linkerarm steunend tegen je lichaam.
Je voeten niet naast elkaar, maar je linker voet iets voor de rechter,net alsof je je schrap zet.
De basis heb je dan.
Daarna komen de aanbevelingen van Jan Pesman.
Ik heb me ook al eens rot gezocht waarom de foto's niet scherp waren, bleek dat de camera nog op continu scherpstellen stond i.p.v. single shot.
Vergeten terug te zetten na het fotograferen van een snelbewegend onderwerp.
Dit is meestal een schakelaar aan de linker voorzijde van de camera met de standen C, S, M.
Heb je al eens dezelfde foto proberen te maken met een iets hoger diafragma getal ? Dit geeft wat meer scherpte diepte.D.w.z. de achtergrond wordt iets scherper, en zodoende ook het onderwerp.
Heb al deze handelingen gecontroleerd, ga dan als laatste nog eens met een bewerkingsprogramma aan de gang.
Succes.
Cor. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Gert Kracht

|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 2:28 pm Onderwerp: |
|
|
Experimenteer ook eens met minder scherpte-diepte in je foto's.
Zet de camera op M(anual) en stel de F-Stop in op bijvoorbeeld F8 en 1/80. Kijk dan eens of je met behulp van de flitser een goede foto kunt maken.
De flitser kun je ook instellen op sterkte.
Gebruik je de flitser op de camera of heb je een externe flitser? _________________ Canon EOS 7D + 17-85 IS USM + 28-135 IS USM + Canon 580exII
Mac Pro, Snow Leopard, Aperture 3 en Photoshop CS4
www.foto54.nl
www.video54.nl
www.pas54.nl |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Zo Jan 10, 2010 5:29 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ben in het gelukkige bezit van een speedlite 430 ex II _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Ramon

|
Geplaatst: Za Jan 30, 2010 9:27 pm Onderwerp: |
|
|
Na wat rondneuzen en experimenteren ben ik er achter wat het probleem is (het was wat heel simpels): IK
De nabewerking zat nog niet goed.
Ik heb met een programma van Canon de nabewerking nog eens gedaan. Ik heb de verscherping te laag gehad.
Iedereen hartelijk dank voor de goede adviezen.
Groet Ramon.
ps hier is het (snelle) eindresultaat.
 _________________ EOS 500D + grip, EF-S 18-135 IS, sigma 70-200 2.8 II APO EX DG MACRO HSM, 430 EXII |
|
| Terug naar boven |
|
 |
henk

|
Geplaatst: Zo Mei 02, 2010 9:10 pm Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de tips allemaal!  |
|
| Terug naar boven |