Geplaatst: Zo Mrt 08, 2009 12:36 pm Onderwerp: Foto op externe harde schijf (back up).
Noodzaak back up...
Ik gebruik een laptop met een externe (back up ) schijf en een 22 inch beeldscherm om mijn foto's te bewerken.
Op zich gaat dit prima, tot dat de naam van je externe schijf spontaan door Vista wordt gewijzigd.
Dan heeft Cor een probleem, want op de externe schijf staan de foto's en het bewerkingsprogramma's (o.a.Lightroom bij mij) op de laptop zijn elkaar kwijt.
Het pad is immers gewijzigd.
Oorzaak: tijdens gebruik van de laptop is een usb stick op de laptop ingeplugd. Dat is nog geen ramp, totdat de usb stick eruit wordt getrokken, zonder eerst de button hardware veilig verwijderen te gebruiken.
Op dit moment gaat Vista de namen van de in gebruikzijnde usb poorten veranderen en gebeurt het boven staande.
Geen probleem, dan pas je toch even de naam van de externe schijf even aan. Klopt, zo moeilijk is dat ook niet.
Tijdens mijn zoektocht op de externe schijf heb ik ongemerkt in mijn mappenstructuur jaar/maand/dag met de muis lopen schuiven, zodat 2008 in de maand december van 2007 die er boven ligt is geschoven.
Dan ben je in Lightroom heel 2008 kwijt !!@#!!!
Weet dat maar eens.
Maar Jim wist het wel: hoera voor Jim !!!
Kortom, hoe foto's heel gemakkelijk "kwijt"kunnen raken, door een simpel stommiteitje, achteraf.
Moraal van het verhaal:
Ook een usb stick altijd verwijderen na gebruik van de button hardware veilig verwijderen.
Ik ga een 2e harde schijf als backup erbij zetten, want ik dacht dat ik dat nog wel eens een keer zou kunnen doen, als die dingen ergens in de aanbieding gaan, later.....
Verkeerd zuinig vriend, regelen en rap, want foto's kwijt zijn geeft veel stress en mijn helpdesk Jim kan niet iedere zaterdagavond bij mij op zolder mijn digitaal gestuntel repareren.
Amen.
Geplaatst: Zo Mrt 08, 2009 1:11 pm Onderwerp:
Pffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff
Heel mooi dat je alles weer terug hebt, Cor. En deze tip is voor misschien ook voor ons wel goud waard.
Gr sake.
Geplaatst: Zo Mrt 08, 2009 7:14 pm Onderwerp:
Zeker een welverdiende "hoera" voor Jim.
Ik leun vreselijk op mijn privé helpdesk in de vorm van mijn man Erik... hij heeft al heel wat problemen voor mij opgelost! Toen "Windows" op onze computer was gecrasht hebben we 3 dagen in spanning gezeten, omdat we nergens meer bij konden. Erik heeft op een andere computer internet afgestruind op zoek naar oplossingen. Uiteindelijk is het bijna allemaal weer goedgekomen, maar ik was er gewoon ziek van... Temeer omdat ik net bij bladzijde 120 van het vakantiefotoboek was beland en alles weg leek te zijn.
Back-ups maken is heel goed... goed dat je het er nog even inwrijft Cor... Ook de tip over het veilig verwijderen van de USB-stick is aangekomen... Dank je wel! _________________ Nikon D80, Nikkor 18-200 VR/AF, Nikkor 50 mm 1.8, Nikkor 28-105 AF Macrolens, Nikon Speedlight SB-900
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 1:03 am Onderwerp:
Dat was ook een van de redenen waarom ik mijn gehele digitale archief op vier verschillende media een backup heb gemaakt, toen ik de pc nog had. En ondanks alle positieve verhalen over Apple houd ik dat vol.
Over je USB stick: Je kunt de USB stick in Windows een vaste drive-naam geven via Windows beheer. Zelf zet ik die hardware altijd op een hoge drive-letter: X, Y of Z. Als je niet teveel drives in de computer hebt gemonteerd zul je dit probleem niet meer krijgen.
Zelf heb ik nu een kopie op de standaard drive, een speciale externe drive (1 TB), de Time machine drive (1 TB) en op 'Gold Disk' DVD writable disks (periodieke backup).
Deze combinatie heeft me al twee keer gered..... _________________ Canon EOS 7D + 17-85 IS USM + 28-135 IS USM + Canon 580exII
Mac Pro, Snow Leopard, Aperture 3 en Photoshop CS4
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 3:00 pm Onderwerp:
Ik heb het zelf iets anders aangepakt.
Ik heb op mijn PC een apparte MIRRORED Harddisk set met niets anders dan mijn foto's (hiermee voorkom je een single hard disk failure) toch is dit alleen niet een correcte bescherming tegen software screwups (zoals partitie corrupties, virussen, crashende OSen, enz.) Daarom maak ik regelmatig van complete fotoshoots de RAW files op DVD (inclusief de eerste belichtings correctie settings die in de RAW verwerkt worden). En als er nog ruimte genoeg is ook zoveel mogelijk definitieve TIFF of JPG foto's. Deze DVD's leg ik vervolgens bij mijn ouders thuis als extra veiligheid.
Daarnaast wil ik nog wel eens vanaf mijn werk met mijn foto's bezig zijn. in een pauze of verloren avond uurtje. Omdat ik meestal dan bezig ben met foto's van mijn camera af dit bewerk en als ik klaar ben ik dat zo snel mogelijk veilig wil hebben staan heb ik thuis een super energie zuinig PC'tje appart draaien als server. Hier draait ook een ftp server op, en ftp mijn foto's direct naar huis toe. Zodra ik mijn eigen PC dan aan zet. synchroniseerd een programma na 30 minuten en periodiek iedere 2 uur alle foto's tussen mijn eigen pc en server en vizeversa.
Kortom:
Foto's op gespiegelde schijven in mijn grote eigen PC,
Foto's in RAW + eerste bewerking op DVD bij mijn ouders (en eventuele JPG/TIFF files indien al klaar).
Foto's wereldwijd via een prive account beschikbaar op FTP (die gesync wordt met hoofd PC)
Foto's dus eigenlijk op 3 plaatsen.
Mocht ik merken dat er iets fout gaat met 1 van de opslag lokaties schakel ik als eerste de sync software uit, en ga uitzoeken wat er aan de hand is.
Zelfs al zou mijn PC gestolen worden/in brand vliegen/door bliksen vernietigd worden heb ik dus praktisch alle foto's nog op DVD, en de andere PC/SERVER.
Misschien wat overdreven, of wat te complex voor mensen die iets minder met PC's heeft. Maar dit geeft mij wel het vertrouwen dat ik altijd alle foto's die ik op mijn hoofd PC en server heb staan ik tot in tijden van dagen behoud.
Ik ben wel eens een foto(sessie) kwijt geraakt, maar dat is mijn eigen stomme fout geweest. Ik was vergeten mijn foto's van mijn werk naar ftp te uploaden, en had ze al gewist van mijn mem kaart en laptop. _________________ Canon EOS-50D,
- Canon 17-85 IS USM,
- Canon 70-300 IS USM,
- Canon 50mm f1,8 II,
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum