Forumindex
Photobucket

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Beeldscherm callibreren...

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Beeldverwerking
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
J@nine
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 11:24 am    Onderwerp: Beeldscherm callibreren... Reageren met citaat

Een paar maanden geleden heeft ons beeldscherm de geest gegeven... Hij had 6 jaar trouwe dienst gedaan en we waren er altijd zeer tevreden over. Maar, tijd voor een nieuwe dus.

We hebben toen een LG Flatron L207WT gekocht die we met de handleiding erbij zo goed mogelijk hebben afgesteld qua kleuren en contrast e.d. Maar.... hoe we ook proberen, we krijgen de kleuren eigenlijk niet goed.

Iedere keer als ik foto's af laat drukken vallen ze qua kleur en helderheid behoorlijk tegen. Het verschil tussen het beeld van het nieuwe scherm en bijvoorbeeld van een laptop of de computer van de kids is ook best heel groot. De "fout" zit dus in de afstelling van het nieuwe beeldscherm...

Mijn vraag is of iemand mij zou kunnen helpen met het callibreren van het beeldscherm. ha ha
jpesman

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 4:47 pm    Onderwerp: Kallibreren beeldscherm. Reageren met citaat

Hallo Janine,

Ik zal een poging doen.

Het kost meestal aardig wat tijd voordat je alles precies zo hebt staan als je wilt hebben, ofwel: wat je ziet is wat je krijgt.

Het mooiste is natuurlijk om een kallibratieset aan te schaffen maar die is nogal duur. Met de duurdere pakketten kun je zowel je eigen printer als je beeldscherm kallibreren. Ook is het mogelijk om je set te laten kallibreren. Ik weet dat ITC dat voor je kan doen. Het blijft prijzig maar dan is het ook goed.

Ook hebben sommige beeldschermen een eigen programma om mee te kallibreren.

Als dat klaar is heb je nog een ander probleem.
Sommige bewerkingssoftwareprogramma's hebben een eigen kallibratiesysteem. Photoshop heeft bijvoorbeeld het programmaatje Adobe Gamma. Wanneer je dat niet uitzet terwijl je scherm hebt gekallibreerd dan zal dat programmaatje zijn eigen instellingen aannemen en weg is je kallibratie.

In WindowsXP kun je daar wat aan doen door naar Start/Uitvoeren te gaan en daar MSCONFIG in te toetsen + Enter.
Zoek naar het tabblad Opstarten en haal het vinkje weg bij Adobe Gamma.

Als je Photoshop wilt gebruiken zonder kallibratiesysteem dan kun je Gamma gebruiken om je beeldscherm voor Photoshop te kallibreren.
Je vindt het programma bij Instellingen/Configuratiescherm.
Bij het gebruik van het programma moet je wel af en toe door je bijna toegeknepen oogleden kijken om het effect te zien dat het programma bedoelt.

Verder is het zo dat als je je foto's bij een afdrukcentrale aanbied in RGB en ze drukken af in SRGB dan worden de kleuren anders.
Volgens mij drukken onze plaatselijke afdrukkers af in SRGB. Laat je foto niet tegen de avond afdrukken want dan zijn de chemicalien niet meer vers. Als het resultaat tegenvalt kun je altijd teruggaan en een betere afdruk vragen. Ook kun je zeggen dat ze wel of niet aan de foto mogen corrigeren.

Profotonet drukt af in RGB. Mogelijk, maar misschien doe je dat al, zou je eens een foto daar kunnen laten afdrukken. Hun apparatuur is perfect afgesteld.

Misschien heb je hier iets aan.

Groeten,

Jan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
@3versteeg

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 7:48 pm    Onderwerp: Re: Kallibreren beeldscherm. Reageren met citaat

hallo Jan,

Bedankt voor je heldere uitleg!

Mijn veronderstelling is, dat het kalibreren van je beeldscherm zin heeft wanneer je ook je foto's op je eigen printer afdrukt. Kalibreer je dan ook je eigen printer gelijk aan het beeldscherm, dan rolt er een afdruk uit je printer, die gelijk is aan de kleuren van het beeldscherm.
Klopt dat? Question

Ik heb een tijd geleden een foto van mij bij de fotograaf ongecorrigeerd laten afdrukken. Met die foto naast mijn beeldscherm heb ik toen m.b.v Adobe Gamma mijn beeldscherm aangepast aan de kleuren van de foto.
Sindsdien laat ik mijn foto's ongecorrigeerd bij die fotograaf afdrukken. De foto's voldoen dan eigenlijk best goed aan mijn verwachtingen.
Maar misschien zijn er veel betere methoden om 'afspraken' te maken met de fotograaf of printcentrale. Exclamation Question

Ik benieuwd naar goede tips.

mvg
@3
Terug naar boven
visser217

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 8:18 pm    Onderwerp: kalibreren beeldscherm Reageren met citaat

A3, ik denk dat jij dat wel slim hebt opgelost.
Ik heb mijn beeldscherm ook gekalibreerd met Adobe Gamma. Toen ik de foto's nog liet afdrukken bij de kruidvat en hema, had ik steeds kleurverschil. Bij proftonet heb ik daar geen last van, de foto wordt precies zoals ik hem zie op het scherm.
Sake.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
jpesman

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 9:42 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Even over de opmerking van Adri:

Je kunt natuurlijk ook je beeldscherm perfect afstellen en je foto bij een goede afdrukcentrale laten afdrukken.

Als je zelf wilt afdrukken kun je je printer kallibreren. Heel vaak is dat niet echt nodig. De printerfabrikant levert er vaak per papiersoort dat je wilt gebruiken er een printerprofiel bij.

Zo niet, dan is er op internet bij de fabrikant van de papiersoort wel een profiel te vinden per printer, dus net andersom.

Soms is het een beetje zoeken welke combinatie het beste resultaat oplevert.

Kom je er niet uit dan is een eigen printerkallibratieprogramma wel handig, maar ja, voor die ene keer wordt dat wel duur!

Groeten,

Jan
Terug naar boven
J@nine
Site Admin

BerichtGeplaatst: Za Jan 17, 2009 9:53 pm    Onderwerp: Reageren met citaat

ha ha Heel fijn deze reacties.... bedankt!
We gaan er morgen maar weer eens mee aan de slag. We hebben vast iets verkeerd gedaan. Mijn man Erik is ook al met Adobe Gamma bezig geweest. Ik moet heel eerlijk zeggen dat al dit technische gedoe mij een beetje boven mijn pet gaat. Ik zie gewoon niet hoe ik moet beginnen...

Morgen geen afspraken dus... hele dag achter de computer :wink:
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren     Forumindex -> Beeldverwerking Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: