| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Tjitske
|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 4:54 pm Onderwerp: achtergrond verwijderen |
|
|
Hallo
Wie kan mij zeggen hoe ik op een goede manier de achtergrond op een foto weg kan halen. Ik heb namelijk een paar portretten gemaakt zo in huis en daar wil ik de achtergrond achter weg halen en ik denk een zwarte achtergrond voor in de plek zetten.
Ik heb nog steeds geen photoshop boek gekocht. Ik heb CS2 en laatst kon ik misschien CS 3 krijgen en ja welk boek koop je dan.
Dus nu zit ik zonder boek maar wel met de leerstof van Aly.
tjitske |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Jim
|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 5:20 pm Onderwerp: |
|
|
Hier zijn heel veel manieren voor. Om te bepalen welke wijze de meeste kans van slagen zou hebben moet ik de foto erbij zien. Zou je die ook kunnen plaatsen?
Groeten,
Jim |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 5:27 pm Onderwerp: |
|
|
Tjitske, ik doe het soms op de volgende manier, je onderwerp met het selectie tool selecteren, op 100 procent alle oneffenheden corrigeren. Dan selectie omkeren en met belichting de achtergrond donker maken.
Misschien heeft een ander een betere manier. Succes, wil het niet lukken, vraag gerust.
Sake. _________________ Meer foto's:http: www.visser217.blogspot.com
As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin |
|
| Terug naar boven |
|
 |
J@nine Site Admin

|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 5:55 pm Onderwerp: |
|
|
Ik heb ook CS2 en ik gebruik hier "extraheren" voor.
Deze tool zit onder Filter.
Je gaat met de muis (rondje op beeld) om het onderwerp heen en je
drukt dan op het emmertje. Je vult het deel dat je wilt houden.
Hierna druk je op OK.
Je ziet dat de randen van je onderwerp wat rafelig zijn. Voor het
aanvullen van het beeld dat je wilt hebben gebruik je
het "historiepenseel". Hiermee haal je de oude info terug.
Verder gebruik je het gummetje om alles weg te halen wat je niet nodig
hebt.
Er zullen best nog andere manieren zijn hoor, maar dit werkt voor mij
altijd wel goed. Ik ben benieuwd naar andere manieren... daar leer ik
ook weer van! _________________ Nikon D80, Nikkor 18-200 VR/AF, Nikkor 50 mm 1.8, Nikkor 28-105 AF Macrolens, Nikon Speedlight SB-900
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Tjitske
|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 9:06 pm Onderwerp: |
|
|
Alle drie alvast bedankt. Ga ze zeker uit proberen. Jim vroeg of hij de foto mocht zien. Dus doe ik hem hierbij. Het betreft een serie. Ik hoor graag van je Jim.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
visser217

|
Geplaatst: Za Feb 20, 2010 9:16 pm Onderwerp: |
|
|
Zo bedoelde je Tjitske:
5 minuutjes, en heb de selectie randjes nog even vervaagd.
Sake. _________________ Meer foto's:http: www.visser217.blogspot.com
As 't net kin sa't moat, dan moat it mar sa it kin |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Tjitske
|
Geplaatst: Zo Feb 21, 2010 5:18 pm Onderwerp: |
|
|
Zoals jij het doet Sake heb ik het ook gedaan, maar ben dan niet geheel tevreden over de overgangen.
Het extraheren heb ik ook gedaan, maar dan weet ik niet hoe ik de achtergrond een andere kleur kan geven. Mocht iemand het weten, of nog een andere methode kennen dan hoor ik het graag.
tjitske |
|
| Terug naar boven |
|
 |
J@nine Site Admin

|
Geplaatst: Zo Feb 21, 2010 9:23 pm Onderwerp: |
|
|
Je sleept het onderwerp naar een nieuwe lege laag en die kan je iedere
kleur geven die je wil...  _________________ Nikon D80, Nikkor 18-200 VR/AF, Nikkor 50 mm 1.8, Nikkor 28-105 AF Macrolens, Nikon Speedlight SB-900
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
wiersma Site Admin

|
Geplaatst: Di Feb 23, 2010 11:12 am Onderwerp: |
|
|
Achtergronden wissen.
Stap 1. Open een foto met een person of object die je wilt vrijstellen. Kies in het menu Filter de optie Extraheren.
Stap 2. Het dialoogvenster Extraheren verschijnt. Druk op de B-toets voor het gereedschap Randmarkering. Dit is het bovenste gereedschap in het venster Extraheren en lijkt op een markeerstift. Trek hiermee een lijn langs de randen van het object dat je wilt vrijstellen. Let er daarbij op dat de ene helft van de lijn over de achtergrond en de andere helft over het vrij te stellen object loopt.
TIP: Gebruik een klein penseel voor het volgen van randen die duidelijk zichtbaar zijn en een groot penseel bij randen die minder duidelijk zijn (zoals opspringend haar).
Stap 3. Nu de lijn op de juiste plaats, wordt het Photoshop te vertellen welk deel van de foto je wilt kopiéren. Druk eenvoudig op de G-toets voor het gereedschap Vullen, dit is het tweede gereedschap van boven in het dialoogvenster Extraheren en lijkt op een emmer. Klik binnen het gebied dat je met het gereedschap Randmarkering hebt geselecteerd. Extraheren markeert dit gebied blauw.
Stap 4. Merk je dat meer dan alleen het geselecteerde gebied blauw wordt gemarkeerd, dan sluiten de lijnen niet perfect op elkaar aan voor een afgesloten kader. Gebruik Control-Z om het vullen ongedaan te maken en sluit alsnog met het gereedschap Randmarkering alle openingen in de lijn. Heb je dat gedaan, klik dan op de knop Voorbeeld om het resultaat te bekijken.
Stap 5. Het wordt tijd de foto goed te gaan bekijken en te controleren of Extraheren ook echt heeft gedaan wat je wilde. Ziet het er ook bij die lastige haren goed uit? Klik dan op OK. De rest van de foto is dan een makkie. Zelfs wanneer er delen van kleding zijn weggevallen of stukjes van het gezicht of bijvoorbeeld de handen ontbreken, hoef je je geen zorgen te maken. Zolang het met de haren maar goed zit, kun je verder gaan en met een klik op OK de selectie uit de afbeelding kopiéren. De selectie verschijnt op een nieuwe bewerkbare laag.
Stap 6. Nu het vrijstellen zelf erop zit, is het tijd om het gekopiëerde object te gaan opknappen. In de haren zijn af en toe weggevallen stukjes te zien. Begin met het kopieëren van de laag.Gewoon met de toetsencombinatie Controle-J. Alleen al door de laag zo te kopiëren, zullen de meeste weggevallen stukjes worden gecorrigeerd. Het klinkt misschien vreemd, maar het werkt prima. Voeg deze twee lagen vervolgens met de toetsencombinatie Control-E samen.
Stap 7. Voor de overige weggevallen stukjes kies je met Y-toets het gereedschap Historiepenseel en schilder je eenvoudig over deze ontbrekende stukjes terug in de foto plaatsen. Gebruik dit penseel om verdwenen onderdelen van je foto weer terug te schilderen. Meestal corrigeer je zo binnen een paar minuten alle weggevallen stukjes.
Stap 8. Bij het opknappen van de foto schilder ik over de weggevallen stukjes. Je ziet dat het gereedschap Historiepenseel de originele afbeelding terugschildert, daar waar ik dat wil.
Stap 9. Open nu de foto die je als achtergrond voor de vrijgestelde persoon wilt gebruiken. Het beste kun je deze achtergrondfoto naar het document van de vrijgestelde persoon slepen. Zolang je in dat document werkt kun je immers voor het vrijgestelde gedeelte gebruikmaken van het Historiepenseel. Zo kun je eventuele problemen snel corrigeren. Druk op de V-toets voor het gereedschap Verplaatsen en sleep de foto bovenop de vrijgestelde afbeelding. De achtergrond verschijnt over de vrijgestelde afbeelding in een aparte laag in het palet Lagen.
Stap 10. Sleep in het palet Lagen de laag met de achergrondafbeelding (Laag 1 ) onder de laag met de vrijgestelde foto, waardoor je de vrijgestelde persoon voor de achtergrond plaatst. Gebruik het gereedschap verplaatsen om de achtergrondlaag zodanig te plaatsen dat de vrijgestelde persoon op de gewenste plek komt te staan. Waarschijnlijk zul je daarna moeten overstappen op het gereedschap Gummetje (E-toets) om eventueel overgebleven vuiltjes en oneffenheden uit het haar en dergelijke te wissen. Dit is meestal vrij eenvoudig zoland die weg te werken stofjes en vuiltjes op de achtergrond staan.
Stap 11. Ik wilde slechts een deel van de achtergrond gebruiken, daarom blijf ik in dit voorbeeld met veel ongebruikte ruimte en ongewenste stukken zitten. Kies met de C-toets het gereedschap Uitsnijden, trek een selectiekader rond de delen die je wilt behouden en druk op Enter, om de foto bij te snijden. Nu de foto bijgesneden is duikt er gelijk een nieuw probleem op: de kleur van de huid is te warm voor de achtergrond.
Stap 12. Als je de warme huidtint koeler wilt maken zorg je eerst, dat de bovenste laag in het palet Lagen actief is. Klik dan onder in het palet Lagen op het symbool Nieuwe-opvullings-of aanpassingslaag maken en kies de optie Fotofilter. Deze fotofilters hebben het effect van de traditionele opschroeflensfilters die op cameralenzen gezet worden wanneer de lichtomstandigheden slecht zijn.
Stap 13. In het dialoogvenster Fotofilter kun je nu in de vervolgkeuzelijst Filter een geschikt Filter kiezen.Met de schuifregelaar Dichtheid regel je de sterkte van het effect. _________________ CANON EOS 50 D EF17-85 en EF 70-300 EF 50 1.8 II mm Speedlite 430II |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|